Den här veckan har blivit en riktig träningsvecka för hundarna. Tränade lydnad måndag, tisdag och torsdag och sen blev det både lydnad uppletande, spår och budföring till helgen.
 
Lydnadspassen har gått lite upp o ner. Torsdagspasset gick det sämre, både Iggy och Elton blev ganska störda när hon som vi tränade med hade bundit upp sin ena hund och den stod o skällde konstant. Har inte tidigare upplevt att skällande hundar har varit något problem när jag tränat tex bredvid agilitytävlingar osv men då är det ju ett jämnt brus av ljud o inte en enstaka hund som står o skäller. Nåja, bra information om vad vi behöver träna mer på!
 
När det gäller rent momentmässigt så  lägger jag mkt fokus på rutan nu för Iggys del. Att kunna ta den från olika avstånd och från olika håll, Han har haft en ovana att stanna för tidigt så jag har experimenterat att kasta en boll över huvudet istället när han är påväg mot rutan men då blev det genast mkt sämre, kaninskutten kom tillbaka o han hade inte alls bra fart ut. Så vi kör på target varvat med att jag tar bort den ibland istället.
 
Övriga moment går rätt bra faktiskt. Vi tränar på helt enkelt!
 
Spåra gjorde vi på äng i helgen. Bägge hundarna var riktigt duktiga och taggade! Det var dock ett av Iggys spår som jag fick bryta eftersom han växlade spår, men sen fick han ett nytt som han löste galant istället :)
 
Iggys största problem i specialmomenten är inte att han har för lite intresse för spåret/uppletandet utan är istället hans stora nyfikenhet att undersöka MER. Han kan lätt växla över till ett annat spår för han är så nyfiken, och på uppletande så när han hittat en grej, så nöjer han sig inte med det utan vill sen springa runt i resten av rutan för o kolla om de finns nå fler grejer. Så jag måste vara noga hur jag lägger upp övningar så att jag hela tiden har kontroll på var spåret går, var sakerna finns o ha en plan för vad jag ska göra om han växlar.
 
Budföring körde vi också och nu har han inte några problem med att springa tillbaka till mig som han hade tidigare. Däremot tjuvstartade han mot mig en gång!
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej