Åkte till sundsvall i onsdags och Veterinärhuset södra berget med Elton. Träffade där en ortoped och senare gjordes även en CT röntgen. 
 
I tassen är två sesamben av i den yttre tån. Det har även bildats artros i tån och enligt ortopeden kommer han troligtvis få bekymmer av tån pga artrosen. Ibland kan tån läka ihop med bindväv men själva benen läker aldrig ihop. Vissa hundar får aldrig sen mer besvär medan andra får det. 
 
Sen undersökte han bogleden. Ortopeden trodde att ett inre ledband var av då han visade på smärta och även var lite överrörlig på den sidan. Han tyckte att en artroskopi var nödvändig av bogen och sen kunde jag göra som jag ville med amputation av tån eller om jag ville avvakta o se sen hur tån såg ut efter rehab av bogen var klar. 
 
Vi pratar rehab som är 4-6 månader! Jäkla skit! Och stackas Elton. Direkt började jag tänka tillbaka på Iggy och den perioden är som ett svart hål för mig. Det tog ju från november till i början av sommaren innan han var tillbaka på banan igen. Så runt 8 månader ångest för min del för att inte tala om ett hål i plånboken. Nu är Iggy frisk som vilken annan hund som helst så den histroien slutade ju bra tillslut så hela arbetet som jag la ner var ju värt ändå.
 
Nu är jag alltså tillbaka i samma sits fast med min älskade Elton. Alternativen var inte många. Låta bli operation o låta han gå med hälta som kommer o går beroende på grad av ansträngning går ju inte. Att avliva en trogen vän som bara är 8 år och som har gett allt för mig går ju inte heller. Så operation var ju enda alterativet trots att det kändes riktigt riktigt jobbigt. När jag hade Iggy hade jag ju dessutom inte Linnea i mitt liv vilket tar mkt tid o energi. Men har jag klarat det tidigre så ska jag väl klara av det nu. Det måste bara gå.
 
Tur i oturen så tar södra berget upp sveriges bästa på artroskopi en gång i månaden- Ole Frykman. Det råkade finnas en ledig tid redan på fredag och det kändes som ett tecken. Så jag tog den tiden och sa att då fick de amputera tån samtidigt. Så slipper jag att göra två operationer och kan ta konvalicenstiden på samma gång. 
 
Åkte ner på fredag, lämnade Elton vid 12 tiden o vid 18 var han klar. Den eftermiddagen var inge kul och det kändes som en evighetslång väntan. Tur att jag hade pappa med mig som chaufför och moraliskt stöd. 
 
Det var en riktigt olycklig Elton jag sen fick hämta vid 18.30.  Vinglig och pipig. Enligt veterinären så hade operationen gått bra. Inget ledband var av men ett senfäste var inflammerat och det var även inflammerat inuti leden. Dessutom var ledbrosket tunt och det berodde på åldersförändringar. Prognosen var ganska god men pga det tunna ledbrosket finns risk att det bildas benpålagringar och artros. När det sker vet man inte utan jag fick rekommendation att börja med ledfoder och glycoflex. Glycoflex ger jag redan o ska väl ta en funderare på om jag även ska byta till ledfoder. Isåfall borde ju bägge hundarna få äta det.
 
Fick efter att ha rastat honom träffa en fysioterapeut och få se lite massageövningar och passiva rörelser jag ska göra med de andra benen nu när han kommer va så begränsad. 
 
Så nu är det bara o kämpa på o försöka ta hand om sjuklingen på bästa sätt. I början är det total stillhet, burvila och omvårdnad av tassen som gäller. Byta bandage varje dag o se till att det är torrt o rent. Det är inte det lättaste ska jag säga att byta bandage. Krävs sjukt många saker bara till att lägga bandage plus att det är svårt att inte ha en medhjälpare som håller i Elton medan man byter. 
 
Lilla Elton. Jag ska göra allt för dig! Du förtränar det du som har funnits där för mig så många år och  vi har kämpat ihop på alla tävlingar! 

Kommentera

Publiceras ej