I helgen kom verkligen sommaren med full kraft till Umeå! Så underbart! Brännbollsyran var det dessutom.
 
Med Iggy har jag tränat ett par lydnadspass under veckan. Bägge gångerna tränade jag på ängarna vid nydalabadet. Just nu känns de som vi mest står o stampar med en del av momenten. De som går bra är platsmomenten- där har jag utökat längd när jag är dold och det går bra. Fritt följ och sättande går bra. De enda vi kan ha lite problem med i fria följet är att han kan kännas okoncentrerad när vi går in på plan första gången.
 
Men de knepiga momenten där vi står o stampar är inkallning med ställande där jag inte får till ett snabbt stå på längre avstånd framförallt och utan leksak bakom.  När de gäller rutan har han lätt för att lokalisera den men utan target så vet han inte var han ska stå och han stannar då oftast framför främre bandet. Vittringen gick han bananas på och bara plockade hej vilt ena passet men andra passet använde han näsan men då går tempot ner och han blir osäker istället.
 
I fjärren finns de två lägen. Antingen gör han snabba och distrinkta skiften men flyttar fram, eller så gör han skiftena rätt men väldigt långsamt och osäkert. Vill inte bygga in en osäkerhet i momentet men heller inte låta han få chansen att göra fel.. Svår ekvation.
 
Så vi skyndar långsamt vi. Skulle vi inte få till en start i trean i år så känns de inte så hemskt ändå att starta nästa år med de nya reglerna. Platssittningen försvinner ju då och apporterinsdirigering kommer till (med bara två apporter. )
 
 

Kommentera

Publiceras ej