Den här påsken stannar vi hemma i Umeå. Det hade ju varit himla trevligt att åka iväg till fjälls. Men med tanke på att vi var iväg till fjälls över nyår och jag nyss varit på Vindelälvsdraget så får nog det räcka. Att hyra en stuga under påskhelgen är inte billigt ;) Så det kanske får bli nästa år istället.
 
Men eftersom påsken infaller väldigt tidigt i år så innebär det att snön ligger kvar härhemma och de flesta spåren går utmärkt att åka på :)
 
Så idag tog jag tillfället i akt när jag såg att kulla var nypistat och åkte dit. Inte en människa var där, solen sken och det var 5 plusgrader. Tog Iggy först och körde lilla varvet. Vill verkligen träna honom nu att dra självständigt och belöna upp det. Och han drog verkligen jättebra! Trots att föret var riktigt trögt så drog han hela tiden och i fin fart. Tog upp kongen och kastade den framför honom två gånger under rundan för att belöna samt givetvis när vi kommit i mål. Blev så himla glad för att han drog så bra :)
 
När vi kommit i mål kom två personer till parkeringen med en pointer och en Vorsteh. Jag bytte hund och sen drog jag och Elton drog  efter dom. Elton drog riktigt bra även han. Blev dock bara lilla varvet. Dels var det rätt tungt och sen var det ju så varmt! Så jag tyckte det räckte för både han och mig.
 
Annars har det blivit två lydnadspass denna veckan, ett i onsdags på den öppna lydnadsträningen och ett med träningsgruppen igår. Vi har ju haft en rätt lång paus från lydnaden nu och det är medvetet då jag varit restriktiv med att träna i Loboo innan vindelälvsdraget. Kennelhosta har vi verkligen inte velat dra på oss och det är ju större risk när man tränar inomhus bland mkt hundar. Kanske att jag är lite väl nojig men jag vill verkligen inte riskera att missa vindelälvsdraget.
 
I alla fall så gick bägge träningarna bra. I onsdags blev det fokus på fritt följ, sättande, rutan och fjärren. I torsdags vittring, hopp inkallning och apportering. Treans moment börjar kännas ganska bra. Sen behöver vi få träningspass i olika miljöer. Att träna i trygga loboohallen är ju en sak men att sen tävla på en ny plats en annan sak.
 
Imorgon blir det att testa o dra i Vännäs med en kompis. Det hade dock gärna fått bli lite kallgrader då de inte blir lika tungåkt då.
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej