Förra veckan hände en sak som fick mig att bli riktigt arg. Vi var på ett ganska enkelt utomhusdop hos en kompis. Hade först hundarna i bilen under själva cermonin (i skuggan såklart med bakluckan öppen). Men när den var klar och det var fika så tog jag ut hundarna ur bilen och band dem under ett träd istället bara ett stenkast från där vi satt och fikade.  Det var varmt och kvavt och väldigt mkt broms i luften. Elton får nästan panik av att sitta instängd i bilen bara av att höra det surrande ljudet utanför (Myggnät stänger ju inte ut ljudet tyvärr) så han blir betydligt lugnare att sitta kopplad vid ett träd än i bilburen.
 
På dopet var det ganska många barnfamiljer. Satt dock och såg hundarna hela tiden från där vi satt för att ha koll på dem. Plötsligt går det fram en 1 åring med hennes mamma mot hundarna. När de är ganska nära springer jag fram o ifrågasätter varför hon släpper fram sitt barn till helt okända hundar som sitter kopplade. Hon blev rent förbannad på mig varför jag ifrågasatte henne, hon tyckte de såg så snälla ut.  Mina hundar är jättesnälla men man kan ju inte ta det för givet att alla är det. Dessutom kan även en snäll hund känna sig trängd när den är fast. Det har även hänt mig tidigare och jag fick samma reaktion då. Jag har ju själv barn och kommer ju aldrig låta henne gå fram till okända hundar sådär. Isåfall frågar man ägaren först!
 
Nåväl. Förutom dopet vi var på så har vi även varit på ett bröllop i Härnösand. Vi åkte först ner till övik för att lämna hundarna hos en hundvakt. Passade på att träna två pass lydnad, ett på hundvaktens tomt och ett pass på öviks bk. För Iggys del blev det att köra igenom hela 3ans program inkl platsmomenten med kommendering. Första passet gjorde han samtliga moment väldigt fint förutom hoppapport och metallen. På hoppet så sprang han runt hindret på tillbakavägen och metallen släppte han halvvägs in.  Andra passet så gjorde han allting bra men var ganska seg (25 grader och sol). Så jag får väl försöka träna extra nu på hoppapporten. Rutan måste jag träna utan target några pass.  
 
 

Kommentera

Publiceras ej