I måndags åkte jag o Peter upp till Piteå ett par dagar med hundarna och lillan såklart. Det blev några dagar där vi träffade svärföräldrarna och jag passade då även på att besöka två grupper på tåmelägret. Jag fick även till två riktigt bra träningspass med hundarna.
 
Ena passet blev ett spårpass i en fin tallhed nära pite havsbad. Peter la två spår åt mig, bägge på ca 6-700 meter. De fick ligga kanske en timme knappt.  Elton spårade bra men han hittade bara 2 av 5 pinnar. Han var på tok för het och spåret hade nog gärna kunnat få ligga längre om vi hade haft tid.
 
Iggy gjorde dock ett kanonjobb och hittade alla sina pinnar (2 naturpinnar och 2 vanliga). En riktig stjärna idag!
 
Sen åkte jag o hälsade på två grupper på tåmelägret. Å vad sugen jag är att delta. Men nästa år så! Satt o kollade på hur många gånger jag varit med. Det är några gånger när man börjar räkna!
 
2010 Sök med Sigge Friis(Elton)
2011 Sök med Curt och Ingalill Blixt (Elton)
2012 Spår med Nils-Rune (Elton)
2013 Sök med Anette (Elton)
2015 Spår med Ann-Sofie Lindgren (Iggy)
 
 Nästa år är jag sugen att delta i gruppen brukslydnad och uppletande. Uppletande är ju något vi knappt börjat med. Att tävla högre har hittills känts så avlägset men jag tycker att han har verkligen spårat bra de få spår jag lagt denna säsong.
 
Hundarna fick även ett pass lydnad på piteå bk innan vi åkte hemåt. Trots 20 grader och sol så skötte sig bägge riktigt bra och hade fin intensitet.
 
Elton fick nöta på frammåtsändandet och inkallningen och Iggy fick nöta på rutan, fritt följ och inkallning.  Eltons frammåtsändandekunskaper sitter fortfarande i så de e bara att nöta på nu som gäller.
 
Rutan är ett mysterium. Ibland funkar det klockrent o ibland inte alls. Måste  träna mer på  att han ska hitta rutan bland andra störningar i form av koner och dels kunna hitta mitten utan en target i.  Så med tanke på tävlingen är det nog vårt osäkraste moment och därför blir det att prioritera rutan träning ett tag.
 
Sen tränade vi även ett pass när vi kommit hem med delar av lydnadsgruppen på nydala. Maxat med störningar i form av fotbollsungar överallt. Rutan och inkallningen gick super det passet men vittringen gick kasst. Nosarbetet gjorde han bra men alltför slött och ofokuserat..
 
 

Kommentera

Publiceras ej