Igår var jag och körde ett sista dragpass med hundarna innan SM. Det blev att köra lite drag på lunchen på spåren i Tvärålund. Först körde jag Elton två varv på 2,5 km slingan. Varvningen gick helt utan problem :) Sen bytte jag hund och körde  Iggy ensam ett varv.  Iggy gick skitbra! Utan retning drog han iväg jättefint och höll sen ett hyfsat tempo :) Nedförsbackarna är dock lite svåra för han blir osäker om jag kommer för nära och han vågar inte öka och springa på utan gör tvärtom o saktar in. Bromsar därför med skidorna nedför så att linan hela tiden ska hållas sträckt. Men uppför och på raksträckorna var det inga problem. Belönade med kastad kong ett par gånger på slingan. Tack och lov så är han kanske för dum för att fatta var kongen kommer ifrån för han har trots det ingen förväntan bakåt mot mig när han drar.
 
Efter det så hämtade jag Elton och körde dem tvåspann samma runda. Herregud vilken skillnad det är att köra tvåspann jämfört med en och en. Speciellt i uppförsbackarna får man en helt annan hjälp. Det är väl såhär det känns att köra en stor hund tänker jag.
 
Dagen efter åkte vi till Piteå efter lunch. De hade öppet SM banan för att provåka mellan 16 och 18, dock utan hund. Men jag kände att det skulle vara skönt att ha provåkt ett varv. Då vet man ju vad som väntar en och man vet var man ska ta det lugnt och hur man ska disponera krafterna. Mentalt tycker jag det är väldigt skönt att veta hur lång en backe är tex.
 
Träffade upp Ulf och Helene och vi körde ett varv på 5 km banan som man ska ta 2 ggr sen på tävlingen. Spåren var hårda och lättåkta, nu var det ju 5 minus o på lördag ska det ju vara plusgrader så den saken kan ju hinna ändras. Banan var ganska kuperad med både upp o nedförsbackar. Men det var egentligen bara en uppförsbacke som var riktigt lång och seg som kommer bli superjobbig.  Inte för att den var brant utan just för att den var så lång.  Men min målsättning är ju bara att ta mig runt och det kommer jag säkert vara tjurig nog att göra så även om vi kommer sist (vilket vi säkert gör) så spelar et mig ingen roll.
 
Passade på att trimma hundarna innan vi åkte upp. Det är mest bara tassarna och under hakan på Elton det behövs. Iggy har väldigt lite päls FÖRUTOM just på öronen. Han har då inte ärvt det efter pappa för Elton har både korta öronlappar samt väldigt lite päls på dem. Nä Iggy har både långa öron och även massor av öronpäls både på ut och insida, nästan mer än vad Wilma hade. Men nu är de lätta och luftiga igen :)
 
Imorgon ska jag besöka tävlingen o se på combined. Ska bli kul o se vilka tider som hundarna får!
 
 
Från onsdagens dragträning
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej