Temperaturen har gått från -15 till nollgradigt bara över natten :(  Jag som har varit överlycklig nu ett tag att de varit kallt. Tyvärr verkar det som att de ska vara milt även på SM. Sämsta tänkbara alltså!  Värme gör stor skillnad på hundarnas ork och dessutom blir de oftast noll glid i spåret... 
 
Nåja, de blir ett senare bekymmer. Väderleksprognosen kan ju hinna ändras med.
 
Någonting som definitivt inte gått när det varit svinkallt är att träna lydnad utomhus. Så idag på lunchen blev det lite lunchlydnad med Spiggen.  Vi körde rutan och fjärren.  Rutan är svårt att träna i loboohallen då det är begränsat med utrymme och det finns ju bara några få ställen den kan stå på. Så nu körde jag lite rutskick på långa avstånd och utan rutband och flyttade runt rutan dessutom.  Iggy var riktigt taggad och sprallig. Problemet är dock att han har tendens att stanna precis innan första konparet om det inte finns någon target. Med target funkar det bra.
 
I fjärren  är skiftet Ligg-Sitt-stå-ligg  hyfsat klart. Det är skiftet ligg-stå-sitt-ligg som vi har en del kvar att jobba på. Jag har börjat med att lära honom backa några steg för att få ett bra bakåtsitt från stå. Men jag måste ständigt påminna honom med att backa några steg för att han inte ska glömma av o tänka bakåt.
 
Imorgon tänkte jag ta ett sista dragpass med hundarna innan SM. Hinner temperaturen sjunka lär det ju va svinhalt i spåren dock :(  Så jag hoppas nästan inte på det.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej