I lördags var jag o hundarna på dragtävling igen. Den här gången var det i Härnösand på Öbackadraget. Tävlingen arrangerades samtidigt som SM i pulka som gick tidigare på dagen. Jag kommer ju aldrig köra pulka med mina grabbar, tycker det räcker gott o väl för dem o släpa på matte en mil. Att dessutom lägga på en pulka känns som djurplågeri. 
 
Men jag anmälde mig som sagt till Öbackadraget som var en officiell linklass. 10 km i tävlingsklass med Elton och sen 5 km motion med Iggy.  Härnösand har en relativt snäll bana, betydligt lindrigare backar än både vitberget och Piteå. Föret var dock allra sämsta, noll glid på skidorna. Det är väldigt svårt att få bra glid dessutom, jag har då inte kommit på hur man vallar i dessa förhållanden när de är blötsnö/nysnö. Funderar på om man skulle haft ett rillverktyg, något som tydligen ska vara bra för att få rätt struktur på skidorna. Det är dock rätt dyrt så de blir inte till denna säsong. Nu är dessutom tävlingssäsongen  slut, vindelälvsdraget återstår men annars blir det bara att motionsåka litegrann så länge snön finns kvar tänkte jag.
 
Man kan sammanfatta loppet med ett ord: TUNGT! Eftersom glidet var noll så fick man inte mycket gratis utan fick åka på varje meter.  Vi var bara två startande i min klass. Elton och en storpudel. Jag startade minuten före, hon kom snabbt ikapp men hunden ville ej köra om. Efter första varvet där hon hade legat bakom oss hela tiden så tappade vi dem efter en av de längre uppförsbackarna. Vi kom i mål på tiden 35,21 och hon drygt 4 minuter senare. Ingen jättebra tid men jag är bara nöjd att vi tog oss runt, ville typ ge upp efter första varvet så andra varvet var på ren viljestyrka. Elton kämpade på bra!
 
Sen var det 45 minuters paus o sen körde jag Iggy i motionsklass. De hade ändrat till 30 sek startintervall eftersom de ville skynda på tävlingen. Detta gjorde att det blev riktigt tätt med hundar i spåret. Vi blev omkörda ett antal gånger och sen körde vi om ett par ekipage med :) Är riktigt nöjd med Iggys insats, han drog på bra trots jobbiga uppförsbackar, omkörningarna gick bra. Han hade dock en dipp där i mitten där han sprang till kanten o började käka snö?! (trots rejäl uppvattning flera dagar innan) men efter det kom han igång o drog på igen. Sen blev han lite störd av att ha ett ekipage alldeles bakom sig där föraren högljutt manade på sin hund som aldrig ville dra om. Tack o lov drog vi ifrån dem o slapp dem sen. Iggy sprang på tiden 18,45
 
Det är konstigt att jag alltid upplever Iggy som den som drar snabbast. Men om jag kollar tiderna så är det ändå Elton som drar betydligt snabbare?! Eltons mellantid var 16,50 efter ett varv. De kanske är för att Elton dels är betydligt jämnare i tempo och sen att jag kan köra på utför medan med Iggy så bromsar jag nedför.
 
I alla fall är jag sjukt nöjd med min o hundarnas insats. Att köra hela vägen hem gick förvånansvärt bra. Kul att träffa Eddies matte Lisa som dessutom tog fina bilder på mig o Elton när vi åkte. Måste ordna bilder på när Iggy drar också. Sen var de kul att se Helene köra i pulka SM och att hennes hundar tog två medaljer dessutom :)
 
Dragtävlingar jag deltagit i i år:
Fällfors
Piteå-SM
Skellefteå
Öbackadraget-Härnösand
 
 
 
Starten
 
Mitt i banan, en seg uppförsbacke.
 
Vid varvningen, min mottävlande var här hack i häl.
 
Målgång :)
 
 

1 kommentarer

jossan

21 Feb 2016 17:53

Åh det ser roligt ut! Hoppas du har haft en bra helg (:

Kommentera

Publiceras ej