Det är verkligen aprilväder nu. I söndags var det hur fint väder som helst och i måndags bara vräkte det ner blötsnö.  Verkligen inget man ville ha nu direkt. Men tack o lov är det ju ingenting som stannar kvar särskilt länge. Men alla grusvägar och grusplaner blir ju tyvärr lervälling :(
 
Trots underlaget så for jag ut en tur med cykeln och Iggy runt Nydala på tisdagkväll. Kanske inte var helt optimalt när jag tänker efter att köra drag med han själv när det är som sämst underlag (blött o geggigt är ingen hit för nån av mina grabbar). Men jag testade i alla fall!
 
Och som han överraskade mig! Han drog kanonfint hela vägen och sprang på bra trots geggan som stänkte upp på magen. De värsta pölarna zick zackade han runt dock. Eftersom jag inte ville dra hela rundan runt så blev det att köra fram och tillbaka. På tillbakavägen så mötte vi flera personer som promenerade, cyklade och även flera hundar! Men det brydde sig inte Iggy om :)  Som belöning kastade jag en leksak över huvudet på honom några gånger längs vägen.  Såklart drar han inte lika bra som om han har någon att jaga ikapp utan kanske 50-60% av det. Men han drar i alla fall hela tiden i ett jämnt tempo och linan slackar inte :) Bara det är en seger i sig! Det enda negativa jag har att säga om den turen var att han var då mer brun än vit efter den rundan .... 
 
Idag blev det att träna lite lydnad nedanför bräntberget. Ängarna var i princip helt torra- jippie!!
 
Det blev lite rutan träning, inkallning med ställande, fritt följ och fjärr. Avslutade med platsmomenten. Skönt när man har två, då spelar de ju ingen roll att man tränar ensam. Iggy var riktigt duktig på att hitta rutan från olika vinklar och även utan target. Är lite småsugen att tävla i trean på vårprovet men har beslutsångest. Egentligen är han ju inte helt färdig. Men har i alla fall anmält han till apellspåret :)

Kommentera

Publiceras ej