I söndags spårade jag och Anna med hundarna. Vi la spår på äng. De låg rätt kort tid men de var ganska blåsigt så de gjorde nog inte så mycket. Bägge grabbarna spårade oerhört bra! Jag la inge godis i spåret heller åt Iggy. Det gick bra i alla fall :)
 
Sen för nån dag sen la jag ett spår på en mager tallhed åt Elton. När jag bara har 100 meter kvar ser jag en person komma o rasta sin hund. Jäkla skit! Spåret ja la var kanske en km långt så jag orkade inte lägga ett nytt. Samma sak har hänt vid två tillfällen tidigare men då med bärplockare istället. Den ena gången märkte jag bärplockarna först när jag gick spåret med Elton, den andra gången såg jag bärplockaren när jag precis lagt ut spåret klart. Men alla gångerna har det gått väldigt bra! Den här gången fick Elton kämpa ganska ordentligt dock när vi kom till platsen där jag misstänker att de gick över spåret. Men han löste det och kom till slutet. Min kämpe :)
 
Eltons spårkondis är bra just nu. Han är väldigt säker och jag är aldrig otrygg att han inte kommer komma runt. Under den här säsongen har min plan varit att variera spårmarker väldigt mycket, alltifrån hygge, äng, slyskog, frodvuxen granskog mager tallhed mm. Jag har nyttjat terrängen och gjort en hel del terrängövergångar. Jag har tränat mkt vinklar och spetsvinklar. Jag har framförallt varierat att lägga pinnar på svåra ställen.  Hans svaga sida är att han lätt missar pinnarna. Han har för bråttom helt enkelt. Om han hinner känna den i nosen så letar han oerhört länge. Upptagen är också en svaghet, han går nästan aldrig över spåret utan  tar oftast upp det vid första kontakt men sen har han en förkärlek för vänster håll.
 
Iggy har även han gått från klarhet till klarhet när det gäller spåret. Som de är nu är han mkt bättre o fokuserad i spåret än vad han var i somras. Lägger oftast apellspår men snart kan jag nog utöka längd och vinklar. Det känns ändå som ett bra beslut att vänta med en apellstart till nästa år även om jag tror han skulle klara det nu. Då hinner han mogna på sig och bli ännu säkrare i spåret och steget till att starta lägre inte är så stort, kanske kan jag göra apellen på våren och lägre på hösten. Den som lever får se :)
 
Lydnadsträningen går frammåt. Nu har det regnat och varit blött senaste dagarna men Iggy har faktiskt funkat att träna med i alla fall :)
 

Kommentera

Publiceras ej