Den här helgen hade jag planerat sedan länge att åka ner mot Härnösand och titta på när Lisa skulle starta Eddie på ett fältprov för spaniel (nybörjarprov B).  Jag kombinerade det med att åka ner redan på lördag morgon till Tomas som oxå skulle starta på provet med sin jaktspringer Irra fast på vattenproven. Så på lördag förmiddag blev det lite generalrepetition med Irra. Jag hade med mig 4 änder från Umeå som vi tränade med. Vi hittade ingen jätteperfekt sjö för ändamålet men lite träning på stadga vid skott och kast (använde Tomas knallpåk) och att simma ut och sen leverera viltet blev det ju.  Är jätteimponerad av Irra som kastar sig i det iskalla vattnet (låg faktiskt is på vissa delar av sjön) utan tvekan och fixade apporterna varje gång med hyfsade avlämningar dessutom. Hon har ju inte tränat så mycket men de känns som poletten trillat ner nu ordentligt.
 
Efter lunch blev det först lite skottträning med Iggy. Han har ju på tok för hög förväntan vid skott och jag vill försöka få skotten att bli neutrala. Både med tanke på platsliggningen med skott i bruks samt även för framtida start i jakt. Därför jag bland annat inte startade Iggy på B provet. Tror det snarare skulle öka förväntningarna genom att förknippa skott med kast ännu mer.
 
Så först fick Tomas skjuta lite skott medan jag stod hel passiv med Iggy en bra bit ifrån. Men Iggy ville bara till Tomas hela tiden så tillslut släppte jag lös honom så fick han springa runt o kolla efter fågeln som han ville. Tillslut så lugnade han sig faktiskt lite eftersom det aldrig hände någonting efter skottet. Vet faktiskt inte om det här är rätt väg att gå men jag tänker ju att om han får uppleva skott utan att saker o ting händer så borde skotten ju tillslut bli neutrala. De e ju synd att de inte verkar vara någon aktivitet på skjutbanorna nu för det hade definitivt varit bra att kunna promenera i närheten av sådana.
 
Efter det så åkte vi till en fotbollsplan för att träna lydnad. Körde igenom hela elitprogrammet med Elton ink platssittning. Allt gick bra. Det som var sämre var inkallningen med segt stå (som vanligt) och zätat (ville stå alla skiften).
 
Körde sen Iggy med fokus på störningar. Iggy var supersprallig och jag fick verkligen ha tummen i ögat heela tiden för att han inte skulle hitta på bus. Så störningsträning är verkligen något vi måste köra ofta.
 
Körde lite vittning med Iggy med kottarna som Tomas fick ta på. Superfin fart ut, bra sökarbete och full fart in. Sen är hans grepp om kotten inte det bästa för den tappar han ofta på vägen in men det tänker jag inte tjata om. Jag har haft så mkt problem att han är så osäker och låg vid det här momentet så de är glädjen och farten jag är ute efter.
 
Morgonen efter så begav vi oss mot Härnösand och provplatsen. Hela 8 hundar skulle starta på B-provet på förmiddagen och sen 3 + 6 hundar på vattenproven.  Det var mest showvarianten av cocker och springer. Två jaktcockrar och en jaktspringer.
 
B provet gick på en gammal betesmark och det visade sig att de flesta hundarna klarade av apporteringsbiten bra.  Marken var väldigt  öppen så det var inget avancerat apportarbete. Däremot fallerade de flesta ekipagen på ett bristande sökarbete och enbart två ekipage blev godkända. Det såg ut som att många hundar helt enkelt inte vet vad de ska göra och  de kan bero på dels bristande träning och även bristande jaktintresse hos hunden.  B prov går ju på viltfattiga marker så de gäller ju att träna hunden att kunna söka under lång tid utan vittring eller belöning.  Iggys bror Eddie blev tyvärr inte godkänd idag, jättefin stadga och apportering men bristande sökarbete. Bara att träna mer och försöka igen!
 
Vattenproven gick på eftermiddagen. Irra klarade bägge proven galant! Superkul för dem och jag är helt övertygad om att även b provet skulle gå galant bara de tränade lite på stadga vid skott o kast samt finslipade lite på söket så att hon inte blir alltför vid. Här har vi en hund med ett inbygt naturligt sökmönster. Vissa hundar har bara saker gratis.
 
Vi firade dagens bedrifter med att gå en del av högakusten leden med vovvarna innan jag åkte hemmåt till Umeå igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej