Idag tränade vi i lobohallen igen. Iggy var hur peppad som helst. Nu håller vi på o tränar för fullt på treans moment. Vi har ingen brådska, ska inte tävla förrän till utomhussäsongen hade jag tänkt. Istället vill jag lägga fina och stabila grunder som håller i längden!
 
Hittills går det rätt bra vill jag säga!
 
Platssittning: Har börjat köra sitt i grupp i kortare stunder, upp till en halv minut men synlig förare. Det går bra. Ska börja träna platsmomenten även medan andra tränar, och med störningar.
 
Platsliggning: Har börjat så smått gå o gömma mig kanske 15 sekunder. Då lyfter han upp huvudet men ligger kvar.  Vi försöker träna platsmomenten varje träningspass.
 
Fritt följ: I lobohallen blir han het som aldrig förr och ligger väldigt långt fram. Kul med peppad hund, vet dock att på tävling blir det annorlunda så är inte jättebekymrad för det. Jobbar med kommendering, stegförflyttningar mm.
 
Sättande under gång: Funkar bra! Ordförståelsen måste dock bättras på så att han inte chansar.
 
Rutan: Avståndet funkar bra. Dock svårt att få till mkt variation i lobohallen. Ska börja lägga till läggandet och transporten nu.
 
Inkallning med ställande: Har börjat träna in ställandet med leksak. Idag var han bara så GRYM! Full fart mot mig, full tvärnit bakåt på varsegod :) Inget tvekande alls!
 
Hopp apport: Uthoppet och gripande inga problem, dock återgången vill han gärna runda hindret. Vi jobbar med det.
 
Metall: Jobbade med metallen och hetsa honom på den med korv som het belöning-gjorde susen! Ganska ok gripanden!
 
Vittring: Han gör ofta bra urval. Det är farten ut och in som är problemet och att han gärna vill ha bekräftelse av mig när han valt pinne. Kanske vårt svåraste moment..
 
Fjärr: Med godis bakom gör han skitbra skifte Ligg-sitt-stå-ligg. Även ligg-stå-ligg funkar bra då. Det är skiftet ligg-stå-sitt som är absolut svårast att få till.
 
Så vi har påbörjat samtliga moment. Är långt ifrån klara med något men vi har bra grunder i de mesta. De bästa är att vi har så jäkla kul när vi tränar och att jag har bästa träningsgruppen ever!! Halva nöjet med att åka o träna är att träffa dem och vara social.

Kommentera

Publiceras ej