Helgen har bestått av både lite dragträning plus lydnadsträning i vår fina inomhushall.
 
Helgen har varit överlag väldigt grå och regnig. Nu börjar jag känna igen novembervädret. Man har ju blivit bortskämd med  torrt och soligt väder. Så nu får man väl stå ut med sämre väder. Men nu vill jag helst ha snö i mängder så att jag kan åka skidor!
 
I alla fall så blev det två dragpass. Ett i lördags och ett idag. I lördags så åkte jag ut till carlshöjdsspåret för att springa med hundarna. Slingan är 3,5 km och det är väldigt kuperat med låånga branta backar både uppför och nedför. Först fick bägge hundar springa lös som uppvärmning. Sen kopplade jag Iggy och så fick han springa några intervaller med Elton före som hare. Han skötte sig superbra! Drog på fint hela tiden. Dock märks det att han blivit lite väl van nu vid intervallerna för när han sprungit tillräckligt länge börjar han sakta ner o även Elton börjar stanna så jag får mana på bägge.
 
Efter jag sprungit en runda på 3,5 spåret så hade jag krafter kvar så jag tog även ett varv på 2 km slingan. Men nu fick hundarna springa dubbelt. De var inte trötta alls och de drog så himla bra tillsammans! Skulle verkligen velat ha en goPro kamera o filma.  De fick springa o dra mig i varje uppförsbacke. Då bli draget lagom. Drar de mig på platt mark blir det lite väl häftigt för mig att orka kuta i det tempot, nedför är rena självmordsuppdraget. Ska bli så himla kul att testa o åka skidor efter de båda i vinter!
 
Så efter 5,5 km med intervaller var både matte och hundar nöjda. Är nöjd att de drog på bra trots geggigt elljusspår. Bara mina skor som blev lite väl skitiga :(
 
Idag ville jag testa för första gången att cykla med Iggy. Det är ju helt omöjligt att komma upp i några längre sträckor när man springer. Ville även att han skulle få erfarenhet av att ha mig på cykel bakom, för skidor kommer ju vara lite annorlunda jämfört när man bara springer.
 
Tog med mig Peter på cykel. Först funderade jag på att han skulle ta Elton och dra före men de kändes inte riktigt bra såhär första gången. Risken skulle vara att Iggy blir för hetsig i starten när han vill ikapp och det blir världens ryck som jag inte är med på.  Alternativt när vi kommer ikapp att vi kommer trassla in oss i varann. Peter är heller inte van vid att dra med hund på cykel även om nu Elton är den enklaste man kan dra med.
 
Så vi tog oss till grusvägen som är efter kinabron och Peter cyklade brevid mig. Iggy drog på jättebra, inget trassel i starten utan bara helt lugnt och fint drog han :) Även när vi passerade mötande hundar så gick allting kanonbra men jag lät för säkerhets skull Peter cykla i mitten (emellan Iggy och den mötande hunden). Han fick dra kanske 1,5 km i sträck och sen pausade vi. Sen vände vi hemmåt samma väg. Då var plötsligt Iggys motivation för att dra inte så stor längre och Peter fick cykla snett framför han i stort sett hela vägen. Vädret var heller inte det bästa, de började regna på hemvägen och grusvägen var ganska blöt o geggig.
 
Men nu vet jag i alla fall att han klarar att dra en längre sträcka och att cykel bakom inte är några problem. Men det är ju motivationen att dra, speciellt när han blir lite  trött och när det inte finns någon retning som är vårat problem.
 
Senare på eftermiddagen blev det lydnadsträning i lobohallen med träningsgruppen. Tränade rutan, hoppapport, fjärren o vittringen med Iggy. Sen blev det även gruppmomenten vilka gick super. Platssittning inga problem och platsliggning inte heller. Provade även att gömma mig en kort stund vilket gick bra.
 
Hoppapporten har jag precis börjat med. Han vill dock gärna springa runt hindret på tillbakavägen. Så det jobbar vi med nu. Gripandena är dock väldigt fina! Speciellt om jag kör med den mindre apporten.
 
Vittringen går upp och ned. Han började med några bra sorteringar men sen plockade han plötsligt upp flera samtidigt. Tillfälligt hjärnsläpp? Dock ville jag inte köra mer med de pinnarna eftersom han tagit i flera. Tog hem de o har nu kokat om alla. De ska få ligga en vecka på balkongen o vädra innan jag använder dem igen.
Kottarna gick dock jättebra. Snabbt ut, bra sortering o snabbt in. 
 
Elton fick köra lite diverse. Bara för att han skulle få träna. Har som ingen motivation o träna honom av någon anledning. De e ju brukset jag ska satsa på med honom o de moment vi har problem med är för utrymmeskrävande för lobohallen.
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej