Idag var vi tre från lydnadsgruppen som träffades för en heldags bruksträning. Vi var i flurkmark för dels finns det trevliga skogar där och dels finns det en idrottsplats med både en gräs och en grusplan man kan träna lydnad på. Kanon :)
 
Vi började med skogen då vår "lydnadsplan" var upptagen av knattefotboll. Elton fick ett 1000 meter långt spår som Kicki la åt mig. 5 pinnar, flera spetsvinklar och vanliga vinklar och ett elitupptag. Det låg kanske 2 timmar.
 
Iggy fick ett kortare apellspår, kanske 150 meter med två vinklar och tre pinnar. Det låg kanske 2 timmar.
 
Elton gjorde ett kanonbra spårarbete där han klarade alla vinklar galant och han dessutom tog samtliga pinnar, yeey! Upptaget blir jag inte klok på däremot. Han har tagit fel håll samtliga gånger vi spårat på sistone. Hans aktivitetsnivå är ju alltid skyhög när vi går mot spåret och det känns som att han bara väljer första bästa håll. Upptaget blir alltid väldigt snyggt där han springer rakt ut och tar upp det vid  första kontakten men som sagt åt fel håll. Låter jag han spåra åt fel håll ett tag så kan han dock vända håll (ibland).  Upptagsträning?!
 
Iggys spår blev kaos. Dels var det väldigt snårigt och risigt och dels hade han oxå för hög aktivitetsnivå så han bara flängde som en dåre kors o tvärs i spåret och linan trasslade in sig typ hela tiden. Blev knäpp! Första pinnen rusade han över men de andra två plockade han upp. Note to myself: Lägg inte spår i risig skog. Snitsla med riktiga snitslar med klädnypor som är lätt att ta ned i farten och inte sånna som man  knyter runt grenar o måste stanna o ta loss. Ha kort lina, gärna koppel. Godishög i början av spåret?!
 
Jag tycker att Iggy spårar mkt bättre på äng och hårda underlag. Skog går faktiskt sämst då Iggy får för hög fart och blir slarvig och ofokuserad. Men pinnarna har ökat i värde mkt bara på ngr gånger då jag helt skippat godisbelöning och istället bara leker med dom som belöning.
 
Uppletande gjorde vi medan spåren låg. Elton jobbade på bra och hämtade tillslut alla föremålen. Ännu en "note to myself". Ska hädanefter bara göra smala korridorer typ 50x10m. Bara ha föremål långt ut. Har nu en del problem med att skicka Elton rakt och längst ut i rutan.  När det gällde Iggy fick han oxå göra ett lättare uppletande. Ska dock gå tillbaka flera steg och göra precis som med Elton smala korridorer där jag bågar ut och Iggy får följa med i koppel och se när jag lämnar föremålet. Vi har inte bråttom. Uppletande kommer först i högre klass så bättre att sätta fina grunder än att slarva sig fram.
 
Till sist körde vi lydnad efter vår grill lunch. Då var småknattarna borta och planen ledig. Jag körde lite med bägge hundarna. Elton gjorde ett sånt fint fritt följ med kommendering tävlingsmässigt. Däremot blev jag riktigt besviken då han sen inte ens stannade på inkall med ställande :( På korta avstånd är det inga problem. Men 75 meter är toklångt!!
 
Körde även vittringen tävlingsmässigt. Kör med mina kottar :) Elton hade svårt med urvalet första gången men sen gjorde han två klockrena och då slutade jag :)
 
Iggy fick gå lite fritt följ, ställande och läggande under gång och fjärr. Märks att det var ny plan och att han säkert var lite trött för fokuset var mycket på de andra hundarna. Men träning ger färdighet :)
 
 
 
 

1 kommentarer

lisa

21 May 2015 15:14

Åh han är så fin Elton !! <3

Hur är Iggy när du tränar med Elton? Är han i bilen då och är tyst? Eller låter han något ?

Kommentera

Publiceras ej