I helgen har jag varit på pilates kurs med hundarna. Först en föreläsning på fredagskväll med pilatesens fördelar och sen ett praktiskt pass på söndagen där vi övade på olika bollar. Väldigt nyttig och kul kurs! Vissa tycker detta är trams men för mig har det varit en livsnödvändighet att öva detta med Iggy som rehabilitering.Man kan säkert öva mycket balans ute i naturen med men under viinterhalvåret är det lite svårt att göra det då snön hindrar.
 
Jag har ju kört på balansbollen en stund varje dag med Iggy som rehab och Elton har oxå fått haka på emellanåt. Så mina var redan väldigt duktiga på det här med balans. Iggy är den smidigaste av de två men han blir ibland lite för ivrig och då blir det svårare o hålla balansen. Elton jobbar mer lugnt och sansat men är som sagt inte lika smidig och rörlig som Iggy i kroppen.
 
Det finns ju en uppsjö av olika bollar och ska man köpa speciellt anpassade för hundar (extra tjockt gummi tex) så får man lägga ut en hel del. Jag har dock köpt en boll på biltema för 99 kr och den funkar super.
 
Annars går det bra med Iggy, vi går med benmanchetter varje dag, vi går i blåbärsris varje dag, nu så har mer och mer skog börjat tina fram så den biten har blivit enklare. Vi springer intervaller  både i trav och galopp och han har fått vara lös några minuter varje dag. 
 
Jag har påbörjat en tävlingsledar utbildning oxå i lydnad och förhoppningsvis är jag färdigexaminerad till maj. Sen har jag anmält mig till tåmelägret i år. Igår fick jag besked att jag kom med på mitt första hands alternativ, Spår/lydnad  med instruktör Ann-Sofie Lindgren som har kennel Vickulas. Ska bli grymt skoj! Min alldra första kurs med Iggy :) Så allt börjar så smått ljusna för vår del. Ser verkligen fram emot den här våren och sommaren :)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej