Ibland undrar jag om jag ska lägga ner projekt spårhund med Iggy. Idag gick det bara superdåligt. Jag la först ett spår i tallskog med blåbärsris, typ ett apellspår med två vinklar o tre föremål. I skog brukar jag snitsla ganska ofta då jag vill se hur han spårar, om han är i eller utanför spårkärnan.  Spåret låg kanske 2 timmar medan jag inventerade ett par objekt i närheten.  Men sen gick det alltså skit när vi skulle gå det. Han gick på spåret bra med härligt drag och tuffar på. Men sen får han vittring på nått (säkert en snitsel) och drar iväg tvärs över vinkeln. Pinnarna missar han  men slutet tar han (bollen). Jag blir tokig på att han ska hålla på o vinda hela tiden.
 
Det går ju inte kasst hela tiden, precis innan jag gick skogsspåret la jag ett kort hårt spår på en grusväg med en vinkel som han tog klockrent!  Men så fort det blir lite högre vegetation så åker näsan upp och så fort vinden blåser från sidan så är han ett par meter från spårkärnan.
 
Blir bra att snart  få gå tåme lägret och få lite expert hjälp med spåret...
 
Sen gjorde vi nånting Iggy är bättre på. Nämligen vattenapportering. Vi bor ju precis brevid en sjö och den sjön håller på att växa igen på en del ställen. Perfekt för vattenapportering :) Bägge hundarna fick apportera varannan gång. Både på öppet vatten, halvdold i vassen och sen gick jag till ett smalare ställe där jag kastade apporten till andra sidan så de fick hoppa i vattnet, gå upp på land, hämta dummien och sen tillbaka ner i vattnet och leverera till mig. Duktiga vovvar!
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej