Äntligen kan jag blogga om något annat än rehaben. I söndags var jag nämligen o tävlade drag i skellefteå med Elton!
 
En liten fritidsaktivitet jag har och som både jag och Elton tycker är väldigt kul är draget. Elton älskar att springa och jag tycker om att åka skidor. Det är så bra att kunna slå två flugor i en smäll och kunna motionera både hund och matte samtidigt :) Jag önskar så mycket att Iggy kommer bli frisk så att vi kan köra tvåspann framöver. Jag blir mer och mer övertygad om att han är lika duktig som pappa sin eftersom vi har en ständig fight om att inte dra på våra promenader!
 
Förra året var jag ju iväg o tävlade på ett par dragtävlingar. Följde med Helene mest för att det var skoj. På en av tävlingarna gick det ju så bra att vi till och med tog ett cert! Men för mig har det aldrig varit målet att tävla utan mest att jag tycker det är så kul!
 
Även fast jag bor i Norrland så är det ändå relativt få dragtävlingar här runtikring på ett rimtligt avstånd. Det är Härnösand, Skellefteå och Sundsvall.
 
Sen har vi vindelälvsdraget och bothnialoppet som båda är inofficiella. I år ser det nog ut som att jag kommer delta i Vindelälvsdraget med Umeå brukshundsklubbs lag.
 
Velade in i det sista om jag skulle delta på tävlingen i Skellefteå. Snön kom sent så innan jul har jag inte tränat nått på skidor. Sen åkte vi till Thailand och jag åkte på en väldigt långdragen förkylning som jag inte blev frisk ifrån förrän för några veckor sen. Iochmed Iggys tidskrävande rehabilitering har jag knappt kunnat gå på IKSU och Elton har fått nöja sig med lite mindre motion än vanligt. Men ett antal pass har det blivit och jag provkörde en mil på nydala med honom för nån vecka sen och det gick väldigt bra. Vi tog oss runt på 27 minuter :) Det var dock rätt hårt och bra före.
 
Jag bestämde mig attt åka på tävlingen efter jag noga frågat ut folk om banans kupering och de skulle vara en snällare bana. På söndagen skulle det bli -13 grader och det betyder oftast hårt o bra före. Jag förväntade mig en hyfsat lättåkt bana lik nydala med hårt o snabbt före. Men fy så fel jag hade...
 
Föret var riktigt mjukt och jag gled inte ens i nedförsbackarna utan fick skejta konstant och kunde inte glida och återhämta mig efter de tunga uppförsbackarna. Men Elton är dagens hjälte, han är verkligen en sann draghund, hans storlek till trots så kämpar han på oavsett hur trött han är. Vi stannande och vilade lite i en uppförsbacke då jag vill att han oxå skulle få chansen att vila lite.
 
Terrängen var väl inte jättehemsk men backarna kom hela tiden tycker jag. Jag tycker hellre om när det är långa flacka partier där man bara kan få in ett arbetstempo.
 
Sen när vi kom in på stadion så fick vi lite problem med en Vorster med pulka som hela tiden prejade in oss i kanten eftersom han var så intresserad av Elton. Men annars var alla andra omkörningar superbra, snabba o smärtfria! Spåren var så breda så de kändes aldrig trångt
 
Vi åkte runt på dryga 36 minuter vilket jag är mer än nöjd med då de kändes som vi höll på en evighet. Vid prisutdelningen så fick jag reda på att hade vi bara åkt en halv minut fortare hade vi fått DRH 2.  Lite surt såklart. Hade jag vetat att det var såhär tungt före och så mycket backar så hade jag aldrig åkt. Inte med den lilla träningsmängd vi faktiskt haft. Men det är ju svårt att veta. Men nu vet jag ilallafall hur vitberget ser ut :)
 
Fick iallafall en värmande kommentar från domaren och det var att han var grymt imponerad av oss att vi tog oss runt på den tiden o i det här föret :)
 
 
OSB, bilderna är inte från i söndags utan från tidigare tillfällen. Det var faktiskt strålande sol när vi tävlade så det var synd det inte fanns någon fotograf på plats, hade kunnat bli fina bilder!
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej