Trots att vädret går som en jojo upp och ned så har vi faktiskt fått till hela tre dragpass i helgen (fre, lör sön).  I torsdags så var det helt perfekt skridskois så jag och Peter tog oss ett kvällsåk med pannlampa. Mysigt :) Och under natten kom det massa blötsnö som la sig på isen så då gick det bra att åka skidor istället på den dagen efter. Dock var det TUNGT! Hundarna fick verkligen kämpa och även jag så det blev verkligen ett fyspass. Så det blev bara en sträcka på kanske 3-4 km totalt.  Sen dagen efter hade det fryst på så att det var stenhård skare istället på isen. Dessutom sken solen o jag tror hela umeås befolkning var ute på isen. Så vi drog hela sjön runt (är nog 9 km i omkrets) men de var så lätt så det blev knappt något dragarbete utan mest kondis träning för hundarna.
 
Igår så regnade det :( men bestämde mig ändå för att åka o kolla läget på nydala konstsnöspår. Tur var väl det att jag for för spåret var kanonbra! Helt otroligt med tanke på vädret. Dock är bara lilla slingan på 1,5 km preppad ännu.  Tänkte först dra med Elton ensam och sen dra med bägge ihop men just då var det en kille som skulle dra iväg med en vovve så jag hörde med han om vi kunde få ta rygg på dem. Så då körde jag Iggy ensam först. Den enda draghjälp han fick var att han fick se ekipaget starta. Iggy drog iväg som en skållad råtta efter dem sen och vi körde förbi flera skidåkare (utan hund) och det gick jättebra. Vid varvningen så hade inte Iggy några tendenser till att sakta ner så jag lät han springa på ett till varv och det gjorde han helt utan problem :) Sen i slutet på varv nr 2 kom vi ifatt dem och vi fick till en omkörning till som gick super. Tyvärr så blev Iggy sen trött och hoppade ner i diket för att leta vatten.
 
Sen körde jag Elton två varv och han gick kanonbra! Killen jag körde efter tidigare hade nu bytt hund till en setter och de försökte köra om oss men då ville settern bilda flock så vi fick ligga före som hare hela vägen.
 
Drag är skitkul!! Ikväll är jag sugen att dra igen men nu måste nog hundarna få vila.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej