I helagen som var så träffades träningsgänget för en träningsdag. Vi började med lite lydnad på en äng där bara Elton kördes igenom, budföring för Iggy  och sen avslutade vi dagen med upplet.  Dagen var mest vikt till Elton eftersom jag ska tävla elitspår till helgen i kalix. Både lydnaden och uppletet kändes kanonbra med honom! Det enda som jag har lite ont i magen för är den där jäkla inkallningen. Jag får som aldrig till det. I helgen satte han sig upp när jag gick ifrån honom. Sen stannar han knappt på ställandet och ibland lägger han sig på ställandet istället...  Har jag ett föremål bakom ställer han sig klockrent. Suck.
 
Iggy gjorde jättefin budföring på ängen. Han vet exakt vad som ska göras och den här gången hade han även bra fokus tillbaka mot mig :)  Uppletet gick sådär, han fick en synretning men istället för att plocka grejerna så ville han först kolla upp alla andra legor, spår mm. Nåja, vi har inte bråttom med att få till ett uppletande. Högre spår känns så ofantligt långt bort för oss, om det ens är möjligt?
 
Någon dag senare fick hundarna spåra. Jag la ett 1 km spår till Elton och ett apellspår till Iggy. Eltons spår gick kanonbra förutom att han missade sista två pinnarna. Jag har som inte kunnat lägga några längre spår. Det är på tok för varmt för det. Så jag antar att det var värmen som gjorde att han tog slut på slutet. Jag hoppas verkligen att det är en mörk skuggig granskog vi ska tävla i i kalix. Är det 20 grader och sol och spårning på torrt kalhygge/ gles tallhed  kommer det bli jäkligt tufft!
 
Iggy har fått nätbollen nu några gånger i slutet på sitt spår. Bara för att jag vill expremintera hur jag kan få upp intensiteten och motivationen för spårarbetet. Och det har  hjälpt! Han spårar  intensivt  betydligt längre sträcka nu än tidigare men tyvärr går han nu över pinnarna istället.  Men man kanske får acceptera det en period och träna mer på pinnarna sen. Jag vill ju ha en spårhund som verkligen älskar att spåra och gör det med hög motivation och intensitet.
 
Sen har Elton fått några upptag. Jag vet inte vad som hänt men plötsligt vill han bara ta alla spårupptag åt vänster. Ja är det inte det ena så är det det andra. Men han har iallafall tagit upp spåret jättefint vid första kontakten oavsett om det går inne i skog, på hygge mm, alltid något all glädja sig åt!
 

Kommentera

Publiceras ej