Efter helgens kurs fick jag ett stort tränings sug och lydnadspepp. Sen Iggy var liten har jag tränat på småsaker nästan varje dag, mestadels saker som lätt går att träna inne om man har några minuter över. Men jag har som inte haft någon struktur och plan.
 
Vittringen ligger långt bort, det är i klass tre först den behövs. Men det är ju inte fel o träna in grunder redan nu så får man se vart det bär.  Min plan är att lära in det på samma sätt som när jag tränade in vittringen på Elton.
 
1: Hitta en kotte på promenaden och håll den i handen ett tag.
2: Visa kotten för hunden och kasta in den en bit i skogen.
3: Låt hunden leta reda på kotten, belöna redan när hunden tagit den i munnen (helst precis innan om man hinner) det gör inget om hunden inte tar upp den eller om den släpper på vägen in mot dig.
4: Gör om samma procedur fast nu hittar du ett ställe med fler kottar i ett dike, kottarna ska vara lite halvdolda. Lägg kotten du haft i din hand brevid de andra. Låt hunden leta.
5: Nästa steg är att med en pinne peta upp kottarna så att de ligger synliga på vägen, i en rad eller hög. Lägg kotten du haft i din hand brevid högen.
6: Byt ut kottarna mot vittringspinnar och gör om steg 1-5
7: Träna på att gripa och hålla ett föremål (utan att tugga) separat samt fart i ut och ingång.
8: Sätt ihop delarna.
9: Träna på andra ställen än i skogen.
10: Låt en "tävlingsledare" lägga ut pinnarna och även kommendera
11: Annan doft på övriga pinnar, kommer dock först i elitklass så detta steg behöver man inte lägga på förrän långt senare i träningen.
 
Jag testade idag steg 1-5 idag på promenaden med Iggy. Gud vad fort den hunden fattar! Så det här blir ett litet projekt att träna på nu i höst innan snön kommer. Men han ville gärna äta upp "rätt" kotte och inte gärna komma med den till mig direkt. Så därför ska jag prova med klicker och klicka precis innan han griper den samt ha jättegott godis.
 
Ingångar med hjälp av klossen, lite fritt följ har vi också tränat på. På kul testade jag klicka in lådan. Han kastade sig in i den direkt. Så de var inga problem :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej