I helgen går jag en kurs för Åsa Jacobsson, en Canis instruktör från Skåne. Kursen heter lugn och fokus och handlar om precis vad det låter. Att få en lugn och fokuserad hund i träning. Kursen är verkligen superbra och jag rekommenderar den varmt för dom som har en hund med mycket energi i kroppen och som behöver styra upp den.
 
Åsa har även skrivit en bok i ämnet och där några av övningarna beskrivs som vi tränat på.
 
Lugn och fokuserad hund (Inbunden)
 
Något som jag reflekterat över efter dagens pass är hur pass enkla mina hundar är jämfört med många andras. Ta det här med kloklippningen som tex är ett h-vete för många. Iggy ligger totalt avslappnad i min famn när de ska klippas och verkligen njuter i fulla drag. Så har han gjort sen jag fick honom. Med Elton var det knivigare och han har inte alltid gillat det men nu ligger även han i min famn och låter sig klippas, men han blir lika glad när det är klart.
 
Mina hundar gör inte utfall mot andra hundar och har aldrig gjort. De har inga rädslor för skott, ljud eller nya miljöer. Bland annat skotträdsla är rätt vanligt på min brukshundsklubb så det är väldigt uppstyrt när och hur man får träna skott där. Båda mina killar är sociala och älskar även små barn, något som många hundar tycker är skitläskigt. De kan i princip bli bortlämnade till vem som helst för de är inte förarbundna ensmanshundar som inte står ut att vara utan mig.
 
Det finns ju negativa saker oxå såklart, inga hundar är perfekta men ibland inser man bara inte hur pass fina hundar man ändå har. Jag blir peppad och inspirerad av instuktörer som får en att tänka över och uppskatta sina hundar för det dom är, oavsett prestationer. Åsa är en sån feel good instuktör. Synd att hon bor i skåne, hade gärna gått privatlektioner för henne.
 
Iggy har varit duktig på dagens träningspass. Vi har jobbat med omvänt lockande, att vara lugn på filten/stationen och att kunna växla aktivitet/passivitet. Sen tränade jag på det som är väldigt störande för Iggy, nämligen att jag mitt i min träning råkar tappa godisbitar på marken. Ser fram emot morgondagen!

Kommentera

Publiceras ej