I helgen var det brukstävlingar i Umeå. Det var elitspår på lördagen och på söndagen skulle jag hjälpa till som funktionär. Jag hade inte så jättehöga förväntningar egentligen att de skulle gå bra i helgen. Dels har jag inte hunnit lägga så mycket längre spår. Det har bara hunnit bli ett i fulllängd på 1500 meter, men nog har vi hunnit spåra en hel del. Dock har det varit lite si och så med spårningen. Han har slarvat lite  och genat  i vinklar. Gått över några pinnar här och där, speciellt om jag lagt dem precis efter vägöverfarter, efter diken och efter rotvältor som han gärna tar sats och springer över. Så ingen precitionsspårning precis har han haft..
 
Sen har frammåtsändandet varit katastrof, vi har haft mest problem med att han inte ens galopperar ut första sträckan och vi har paniktränat lite på det senaste veckorna på bara galoppsträckan.. och det verkar ha gett resultat!
 
Vi började med spåren på morgonen, jag fick startnr 5, lagom och bra! Vädret var värsta högsommarvärmen, temperaturen visade på 25 grader ett tag och strålande sol. Inte ett moln på himlen! Så inte så speciellt optimalt för spåra 1500 meter..  Men jag doppade han i ett dike innan vi skulle släppa på och sen hade jag med mig vatten. Påsläppet gick super, han gick rakt ut ganska långt i rutan och direkt vänster och det var rätt :) Man är ju alltid så nervös att de ska ropa bakspår när man passerat hörnflaggan..
 
Vid varje pinne han hittade stannade vi, belönade och jag erbjöd vatten. Jag vet nämligen att om det inte strular i spåret så går vi runt 1500 meter på 20 minuter. (Maxtiden är 35 min) så vi har gott om tid. Bättre då att ta det lugnt, låta han vila kort och dricka vatten än att hetsa iväg och att han kanske spårar dåligt. Han hittade dessutom ett par vattenfyllda diken efter vägen som han passade på att doppa sig i lite snabbt :)
 
Spåret gick i lite omväxlande terräng, gallringsskog, äldre skog, över en bred bäck ett par gånger, ut i en risig ungskog där man verkligen fick kämpa för att hänga med och samtidigt hålla sig på benen. Dock ingen myr eller berghäll den här gången.
 
Det tog ganska lång tid innan första pinnen men sen ramlade de in en efter en. Höll aldrig räkningen. När vi spårat 1500 meter hade vi dock 2+1 kvar och då blev jag lite nervös. Men de kom som en efter en tätt på slutet så när jag räknade dem efter slutpinnen var hittad så var de faktiskt alla! Så jäkla glad jag blev, full pott på spåret! Det är inte alltid det händer minsann, oftast en pinne borta och bakspår eller två pinnar borta. Men detta var preis vad jag behövde. Var ju faktiskt på jakt efter välbehövliga SM poäng (minst 600 p)så om vi hade tappat för mkt i skogen hade jag nog brytit redan där.
 
Sen till klubben, köra uppletande. Uppletandet är ju Eltons paradgren. Dock är ju klubbens ruta FÖR lättsprungen. Han får upp farten som en missil och springer över föremålen utan att hinna känna dom! Men tre föremål fick vi, de kändes som Elton sprang en mil minst i den där rutan.. Nä, svåra rutor är mer hans stil där han stoppas upp av vegetationen. Både skellefteås och piteås ruta tycker jag mkt mer om.
 
Sen fick vi knappt någon återhämtning innan lydnaden. Hann slänga i Elton i umeälven innan så han fick svalka av sig något. Var jättenervös inför lydnaden, det var supervarmt, Elton hade kört både ett långt jobbigt spår och ett uppletande. Hade han några krafter kvar?
 
Men Elton gör mig aldrig besviken på tävling. Vi körde en jättefin lydnad, frammåtsändandet gick väldigt bra, han fick bara avdrag för transporten och 9-9 av domarna! :) Det enda jag är missnöjd över är att han satte sig upp vid inkallningen, trodde vi skulle få nolla för det men de fick jag inte utan en 8a av bägge domarna. 
 
10-9,5 på fria följet kan jag leva länge på, likaså dubbeltia för krypet :)
 
Platsen gick bra som vanligt. Räknade att jag skulle kunna få kanske runt 600 om jag hade tur! Döm över min förvåning när jag blev uppropad på 619,75 poäng!! De var så otroligt att jag inte trodde de var sant!
 
Klassvinst, CERT och möjligtvis kvalificerad till SM!! Nu har jag ett snitt på 609 poäng och klättrade upp från plats 40 till plats 14 på kvallistan! De tar  in 30 ekipage. Ännu är det en månad kvar av kvalperioden som går ut 1a juli och 4 tävlingshelger kvar för folk att hamna över på listan. SÅ jag ropar inte hej än men nu känns de såå jäkla nära :)) Ååå de vore så kul att få delta på bruks SM! Tror de måste va första gången i världshistorien med en cocker på bruks SM isåfall?
 
Men jag har anmält till två tävlingar till, piteå och skellefteå. De vore dumt att stryka sig även om det nog är omöjligt att göra om denna helgs bedrift.
 
På söndagen var jag funktionär hela dagen, först pinnmottagare på lägre och höge spår och sen ansvarade jag för högrehundarnas uppletande. Jag svävade på moln hela dagen och jag fick så mycket beröm och hurrarop från omgivningen att jag bara kunde gå omkring och le! Iggy han var ju med hela helgen och han fick vara med en hel del och miljöträna bland alla hundar och människor vilket han tog bra! Många kom fram till Iggy och tyckte han var allderles bedårande :) Tror jag gjort en hel del reklam för cockern och mer blir det om jag kommer till bruks SM :)
 
Spåret, Tog 25 minuter, 7+1 föremål och framspår!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

renrosen

28 May 2014 10:43

WOW vad duktiga ni är!

lisa

29 May 2014 18:43

Ni är så GRYMT DUKTIGA!! BRA kämpat!!

Vilken farsa han har mitt lilla lakritstroll! Lite att leva upp till ;)

Kommentera

Publiceras ej