I helgen så har det varit midsommar och det firade vi i Övik med ett rätt stort gäng på klassiskt vis med sill lunch och nubbe samt lekar. Dagen efter var jag bjuden på bröllop i Umeå. Jag har haft hundarna hos två olika hundvakter i helgen, Camilla med Oya och Tuva samt Maria som har Xtra och Lilja så hundarna har säkert haft en kanonhelg de med.
 
Angående hundvakter så är det för mig guld värt att ha hundvakter som ställer upp när man behöver det. Men tyvärr känns det alltid som man har på nått sätt för lite hundvakter för det är ett evigt pusslande och ganska mycket planerande när man ska göra något så man kan fixa hundvakt i god tid. Nu är det ju så att många redan har två hundar själv så det blir ju rätt mycket att plötsligt ha dubbla mängden hundar. Det är väl det som är de mest trista med att ha hund. Att det är svårt att kunna resa bort för att det är besvärligt att fixa hundvakter och det ständigt dåliga samvetet om man måste lämna dem ensamma. Nu har ju jag så bra jobb där de knappt behöver vara ensamma men samtidigt vet man ju inte vad som händer i framtiden, man kanske byter jobb eller saker förändras på jobbet.
 
Jag förvånas rätt mycket när jag ofta hör om de som lämnar hundarna ensamma hela dagarna (vissa utan att ens rasta dem på lunchen ens) och inte har ett dugg dåligt samvete över det. Hundgård tycker jag är lika illa det, hunden är ju lika ensam bara det att den har möjlighet att göra sina behov där om det kniper.
 
Det blev i alla fall ett träningspass i helgen med hundarna. Åkte ut på klubben och tränade en sväng agility med Elton igår. Byggde bara till nått av det som stod där. Kontaktfälten har blivit väldigt mkt sämre tycker jag så nu måste jag nöta lite på det. Iggy han var duktig som satt tyst i bilen nästan hela tiden när jag tränade med pappa. Sen tog jag ut honom och tränade lite kontakt och lekte. Leken gick väldigt bra, tror det gjort susen att han bytt ut alla tänderna för nu kampar han mkt bättre! Kontaktövningarna gick sämre, det är vääldigt mycket nosen i backen. Svårt att konkurrera med nosandet.. Inne har jag fullt fokus när vi tränar men de är rätt hopplöst ute. Funderar på vad jag ska lägga upp för taktik när han nosar.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej