Jag lovade ju att skriva lite om valpträffen vi hade på rullsands camping. Redan när det blev klart att jag skulle ner till Gävle och skutskär så kontaktade jag uppfödaren samt valpköparna. Jag missade ju valpträffen som var i Juni pga annan tävling och jag  tyckte det skulle bli himla trevligt om jag kunde få träffa några nu när jag ändå åkt ner. Johanna som äger Tuff skulle ändå vara där och tävla med sin vuxna jaktcockertik Spika. Sen bor ju Sussie och Niklas från Lyckostigens  utanför Uppsala. Emil och Ida bor i Sthlm och Nelson bor heller inte så jättelångt bort.
 
De enda som inte kom på träffen var Eddie och Ebba som bor på Gotland resp Kalmar. Väldigt bra uppslutning tycker jag, 5 av 8 valpar samt både mor och far :)
 
De kom till tävlingsplatsen och sen åkte vi till campingen. Vi började gå ut i skogen så att valparna fick busa.
Vad ska jag säga om mitt intryck av valparna?  De var allihopa väldigt  glada och sociala, orädda, frammåt och väldigt intensiva. Den som skiljer ut sig från mängden är Iggy som är den absolut lugnaste valpen. Storleksmässigt  är Emil störst och Ida minst. Sen var Nelson och Iggy rätt lika i både storlek och kropp. Tuff var jättesöt för han såg verkligen ut som en liten mini flat!  Iggy och Ida var lugnast vid passivitet medans Emil och Nelson hade lite mer myror i kroppen. Sen beror det ju delvis på hur vana de är på att sitta uppkopplade. Iggy har tränat mkt på det under veckan. Dock har han aldrig protesterat mot det heller.
 
Vi grillade hamburgare som Sussie och Nicklas bjöd på medans vi snackade hund i massor :)
 
Alla valpar verkar vara rätt så självständiga. I Iggys fall när vi är i skogen så sticker han gärna iväg en bit och undersöker saker på egen hand, så det gäller att ha koll och ständigt öva kontakt och inkallning i skogen. Han har hittills aldrig stuckit och inte kommit tillbaka men jag vill gärna ha honom inom synhåll. I stort sett alla hade problem med dragande i kopplet vilket var skönt o höra då det inte bara är jag som misslyckats med det ;)
 
Alla valpar har precis som Iggy varit väldigt matglada men nu så var både Ida och Emil kräsna med maten. Även Iggys besatthet av att leta diverse äckligheter ute och stoppa i sig var någonting som de andra kände igen sig i.
 
Alla valpar verkar ha fått bra hem och alla har hamnat i aktiva hem. Nelson ska få en lydnadskarriär, Mary hade redan börjat på moment som fjärren, rutan, vittringen mm och då fick jag väldigt dåligt samvete, Iggy har ju knappt gjort någonting! Emil och Ida ska få jaga, Tuff ska bli agilityhund och Iggy ska bli agilityhund i första hand. Om koncentrationen blir bättre kanske bruks och lydnad oxå kan bli aktuellt. Just nu kan han fokusera väldigt korta stunder o sen lessnar han. Men han är ju inte så gammal så de löser sig säkert. Jag vill oxå försöka göra vattenproven och ett nybörjar B prov för apportera gör han väldigt gärna och även simma i vatten. Men avlämningarna får vi pyssla på lite med innan de sitter bra ;)
 
Elton, Nelson och Jojo
 
Elton, Tuff, Jojo
 
Elton, Emil och Jojo
Elton, Iggy och Jojo
Elton, Ida och Jojo
Nelson
Ida
Tuff
 

1 kommentarer

Lisa

29 Jul 2014 20:55

Åh alla är så himla fina!!! Va roligt att höra om din upplevelse av valparna! :) Och SÅ skönt att höra att inte bara man själv har problem med det där koppelgåendet, har haft sjukt dåligt samvete pga att Eddie drar som en galning. Betydligt lättare att gå med honom lös vid sidan...
Plocka äckliga saker på promenader/ när vi är ute är vanligt här med. Har plockat ur döda fågelungar, en död mus, fågelvingar/fjädrar och fiskskinn . Yuk!

Sa Sussie något om kommande valpträff i September? :)

Kommentera

Publiceras ej