Iår blev det inget tåmeläger utan en veckas agilitytävling i söder istället. Vi var 4 tjejer som åkte ner med 2 hundar var,  8 hundar totalt. Vi bodde på en camping 1 mil  utanför Skutskär där tävlingarna hölls, på rullsands camping. En riktigt mysig camping och riktigt härlig sandstrand. Det enda tråkiga var att man inte fick bada med hundarna där.
 
Jag har tävlat totalt 18 lopp på 6 dagar. Sen har det varit värmerekord med högsta värmen på mer än 100 år. Runt 25-30 grader och sol varje dag. Det har märkts på både hundar och männi8skor. Elton har inte varit lika snabb som han brukar men i jämförelse med sina medtävlanden har han ändå haft bra tider.
 
Fredag:
Två offociella laglopp. I agilityloppet gick vi runt men fick tyvärr  5 fel (kontaktfältet) och i hopploppet gick vi även där runt men rev ett hinder. Det räckte dock till en SM pinne i hopp men inte i agility.
 
I voov cupen diskade vi oss.
 
Lördag:
Hopploppet: Gick runt nollad och tog en SM pinne :) Dock på en dålig tid då jag glömde göra ett byte och det blev en stoor sväng på ett ställe som kostade tid. Tack vare stort startfält delades 12 pinnar ut och vi knep den sista :) Banan var för övrigt jättekonstig då den bara innehöll hopphinder och en enda tunnel...
 
Agílityloppet: Det gick skitbra ända fram till dess att en bajspåse låg ivägen där vi skulle springa på banan. Jag avbröt då och trodde jag skulle få omlopp men domaren tyckte inte det. Blev väldigt sur då jag inte tycker man ska behöva utstå att de ligger massa grejer på banan.... 20 fel
 
I vov cupen fick vi 5 fel pga hoppat kontaktfält..
 
Söndag:
Hopploppet: Förarliga 5 fel då han rev näst sista hindret. Om han inte hade gjort det hade vi kommit 2a och tagit en SM pinne.
 
Agilityloppet: 10 fel pga hoppade både gungan och A hindret.
 
vovv cupen: Var väl taggad så han rev bägge första två hinderna!
 
Måndag:
Vilodag. Blev joggingtur, bad, grillning, långa promenader.
 
Tisdag:
Agilityloppet: Här nollade vi och fick en SM pinne på placering 6 :)
 
Hopploppet: Väldigt svår bana att komma ihåg, hade sent startnummer och försökte memorera banan in i det sista, inne på banan så gick allt bra ända tills Elton fick syn på en tunnel som han smet in i och vi diskade oss.
 
Vov cupen: Svår slalomingång som han inte tog, gick sen ur slalomet. Hoppade A hindret. Totalt 15 fel
 
Onsdag:
Agilityloppet: Hoppade både A och balans. 10 fel
 
Hopplopp: Diskade oss, riktigt svår bana, klarade dock en riktigt svår slalomingång!
 
Vovcupen: 5a på Ahindret, 5 fel
 
 
Torsdag:
Agilityloppet: Det ösregnade preciis när vi körde-. Sen slutade det...Disk pga tog hopphinder från fel håll. Passade då på att ta om ahindret som han oxå hoppade.
 
Hopploppet: Nollade och tog en SM pinne på en 7e plats. Var en rätt enkel och rolig bana med massa spring. Trots maxade hinder på 45 cm och en oxer i slutet så hoppade han fint och ordentligt :)
 
Vov cupen, finalen: Klurig start som började med en vägran, fortsatte med 5a på Ahindret och sen en disk när jag inte lyckades tråckla runt ett hinder. Hoppade sen gungan oxå... SUCK!!  Dessa förbannade kontaktfältshinder. Han har ju varit jättesäker på dessa tidigare, nu som bortblåst....
 
Positivt: Elton har haft bra fart många av loppen, i några lopp har han dessutom slagit bland annat En-Sam på tid! Vi har kommit runt 13 av 18 lopp (diskat oss 5 av 13 lopp) vilket jag är jättenöjd med eftersom det har varit en del svåra banor. Jag har haft huvudet kallt och kommit ihåg alla banor. Sen har jag inte alltid kommit ihåg alla byten jag ska hinna göra men hinderordningen har jag iaf kommit ihåg :) Överlag tycker jag att han är himla hindersäker med tanke på att vi tränat så lite i år.
 
Sämre: KONTAKTFÄLT!  I nästan varje agilityllopp har vi fått fel på balanshinderna. Gungan har han hoppat när den slagit i marken, balansen har han smygit ner och sen hoppat, A hindret har han hoppat med ett rejält skutt så man inte ens kunnat missat på håll. Nä nu måste jag verkligen TRÄNA kontaktfält innan jag tävlar nästa gång.
 
Iggy han har fått en stor dos av miljöträning och det har behövts då han har sin osäkerhet  för andra hundar. Han blir som en liten mask så fort vi kommer nära någon annan hund och ska vägra gå och istället lägga sig ner och fjäska. Att gå runt med han på tävlingsplatsen har varit som att släpa på en säck potatis men de har blivit bättre och bättre under veckan. Att bo ihop med en flock har gått bra tack vare att han är såpass lugn och har en väldigt försiktig attityd mot nya hundar. Dock är det bara Elton som leker med honom då han inte verkar gå hem hos nån av de andra hundarna, de blir mest bara irriterad på han när han klommer och ska fjäska för dem.
 
Han har oxå kommit in i nån slags hormonrusning nu när han plötsligt blir jätterädd för mörkret. Jag hoppas verkligen det växer bort, vintern är lång och mörk i norrland!
 
Att vara själv i tältet medan folk kommer och går har funkat jättebra för Iggy. Bara någon enstaka gång har han börjat yla.
 
Fästingar har de fått massor av, tyvärr så var jag så naiv att tro att en vecka i gävle inte skulle vara några problem men tji fick jag.
 
Förutom att tävla har vi badat en hel del, gått härliga långpromenader, umgåtts med folk och så har vi haft en liten valpträff en kväll på rullsands camping. Jättekul! Bloggar om det lite senare.
 
Sen kom även Eltons uppfödare Veronica förbi för att titta, jättekul att ha intresserade uppfödare :)
 
 
 

1 kommentarer

natalie

25 Jul 2014 16:16

Hoppas du har haft en bra dag! :)

Kommentera

Publiceras ej