Ja tillslut kom jag iväg trots allt. I söndags var det nämligen en draghundstävling som Skellefteå brukshundsklubb anordnade. Samma helg var det agilitytävling i Skellefteå som jag skippade på grund av att min barndomskompis fyllde 30 och blev firad på lördagen.  Så egentligen hade jag både skippat agility och drag den här helgen men sen när det löste sig att jag kunde åka upp på söndag morgon med Helene så blev det så iallafall :)
 
Tävlingen skulle egentligen arrangeras på vitberget men pga brist på natursnö så gick tävlingen på älven istället nån mil söder om skellefteå. Tänkte först anmäla till motionsklass 5 km men när vi kom fram till tävlingsplatsen och fick se de fina spåren så anmälde jag till tävlingsklass iallafall.  De hade gjort en slinga på 5 km ute på isen som man i tävlingsklass skulle ta två varv på. Vädret var helt perfekt, lagom kallt, lite sol, spåren var hårda och jättefina och tävlingen gick verkligen smidigt och var snabbt över. Man kunde anmäla sig fram till kl 11 och kl 14 var allt klart och alla hade stuckit hem. Man är verkligen inte van vid att det går så fort! Heldagar på en agilityplan från 7-17 är väl vad jag mer är van vid.
 
Hur som helst, vi anmälde oss, gick och rastade hundarna o sen var det bara o starta. Alla ekipage blandades huller om buller ( linklass, pulkaklass, män, kvinnor, juniorer, veteraner mm) och startade med en minuts mellanrum.  Jag startade som nummer 10 och Helene skulle starta som nr 12 fast med pulka. Vi blev omkörd kanska snabbt av några Vorstrar men de var rutinerade och drog om fort som vinden utan att ens kika på Elton. Äntligen problemfria omkörningar!! Elton blev taggad att bli omkörd och drog på bra första varvet. Andra varvet så fick vi lite problem med en blandras som var helt fixerad vid Elton. Han var inte aggresiv eller så men trängde ut honom utanför banan i djupsnön ett flertal tillfällen,  de kom verkligen inte om oss men gjorde flertalet försök och vid varje försök hände samma sak. Ena gången ramlade jag och den andra gången tappade jag linan eftersom det blev lite kaotiskt. Tillsut blev jag riktigt less och skrek att de fick hålla sig bakom oss. Efter det gick allt bra. Efter vi åkt 1,5 varv började både jag och Elton bli trötta men vi kämpade på i mål. Inte så konstigt egentligen med tanke på att vi bara har tränat på att köra ca 5 km totalt innan. Vägrar nämligen att köra varv på varv på vår lilla konstsnöslinga i umeå..
 
Var rätt tacksam att vi körde på en is utan backar. Detta lopp var allderles lagom för både mig och Elton.
 
Tiden slutade på 27,25 min. En tid som jag är riktigt nöjd med :) Vi var ensamma i vår klass (linkörning, B hundar, damklass)
 
Resultaten finns här:
 
Jag och Elton strax efter målgång
 
 
 Sen åkte vi till ridhuset i skellefteå för att titta lite på agilitytävlingen och hejja på våra kompisar. Fick även träffa valpen Fendi, som är Eltons dotter från den första kullen. Hon är verkligen en jättesöt liten tik. Matte Veronica verkar väldigt nöjd med henne såhär långt och beskriver att hon är en miljötrygg, social tjej med mycket spring i benen :) Jag tycker hon ser väldigt fin ut i kroppen med, inga krokiga ben eller lång rygg vilket en del jaktcockrar dras med.  Färgen är nästan exakt samma som mamma Lotta.  Får hoppas att Eltons nya kull utvecklas och blir lika lovande som detta guldkorn :)
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och här är en bild på mamma Lotta från kennel navigares facebook sida:
 
 
 

1 kommentarer

AC

27 Jan 2014 18:47

Grattis!! Här har ju nästan alla tävlingar ställts in så vi ska köra säsongens första tävling nu till helgen, känns sjukt sent.

Eltons dotter ser jättefin ut! Härlig färg!

Kommentera

Publiceras ej