Heelt fantastiskt. Under en veckas tid har det varit strålande sol och varmt! Det är hur underbart som helst och jag känner i hela kroppen hur mycket jag saknat värmen och ljuset! Man blir så mycket piggare och gladare. Trots att jag aldrig numera får sovmornar pga en pigg liten valp som alltid vaknar mellan 6-6.30 (imorse vaknade den lille dessutom redan vid 5 och spydde upp lite kvistar han ätit i skogen),
 
I fredags gjorde jag vårens första fältbesök i jobbet och självklart följde doggsen med. Iggy är ju för liten för att orka haka på mig och Elton ute i skogen så han fick vara i bilen en stund medan jag gjorde en inventering. Han gnällde då varken när jag gick från bilen eller när jag kom tillbaka. Vad han gjorde därimellan vet jag dock inte men de känns som han nu kan vara själv i bilen utan att bli hysterisk. Efter semestern borde han kunna börja haka på mig i skogen för då är han ju 7 månader. 
 
Sen i dag så åkte jag och Helene ut i skogen och la spår och körde uppletande. Spåret gick bra (600 meter, 1 timmes liggtid) även om Elton är lite väl het på gröten och måste lugna ner sig några varv innan han slutar att slarva. Men han hittade alla skogspinnarna (en med lite hjälp)  och spårade bra i det risigaste spåret vi någonsin gått tror jag. Det är fördelen med att lägga spår åt varandra, de blir aldrig som om man skulle lagt de själva.
 
Uppletandet gick som vanligt bra, nu tar han alla de nära föremålen väldigt fint men ibland har han problem att ta sig ända ut i rutan. Får variera var jag lägger föremålen. Sen fikade vi ute vid nydalasjön. Iggy fick sitta uppbunden vid ett träd med Elton och faktiskt är han lugnare vid trädet än Elton (som är 5 år!) Men Iggy har alltid haft en bra avknapp, det är "på" knappen vi jobbar med:)  Vi försöker leka varje dag och med olika leksaker, vill få fram en riktigt bra belöning i leken samt ett bra föremålsintresse. Iggy leker gärna men jag hade önskat mer tryck och engagemang i leken. Jag  vill att när jag tar bort leksaken ska han vilja leka mer med mig. Som det är nu så i samma stund jag tar bort leksaken så tappar han intresset och gör något annat istället. Elton har ju varit väldigt tacksam när det gäller leken. Har jag lekt och tagit bort leksaken så har han haft 100 % fokus på att vilja leka mer. Om man säger som så, Elton har väldigt lätt att gå från 0-100 men svårt o varva ner, Iggy är tvärtom.  Men nog skadar det inte att ändå träna passivitet trots att han har det naturligt.
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej