Jag är lika chockad nu som i våras när jag tog mitt första cert i elitklass spår som dessutom var premiären i elitklass!  Vi har tagit vårt andra Cert i elitklass, det är helt otroligt :)
 
För det första trodde jag absolut inte vi skulle komma med på provet alls eftersom vi blev bortlottade och fick reservplats tre. Det gjorde mig lite deppad och jag strök all vidare bruksträning från agendan och började träna elitlydnad istället. Det skulle jag inte gjort! För sent på torsdagskväll fick jag meddelande om att det fanns en plats till mig! Då var det lite sent att börja träna ;)
 
Men all höstens träning verkar ha suttit i ryggraden. För han gick som en liten pärla på lördagen!
 
Började med spår. Drog startnummer ett. Ganska skönt att få det bortgjort så man slipper vänta så länge..  Upptagsrutan gick genom ett tallhygge med midjehöga plantor. Jag gjorde dock radikala misstaget att släppa på från vägen. Vet inte hur jag tänkte.. Gör ju alltid påsläpp från väg på träning så det gick nog av bara farten tror jag.. Så han fick 10 meter längre påsläpp. Dock gick spåret inte i bakkant på rutan den här gången utan i mitten tack och lov. Tyvärr var jag lite väl snabb att följa med Elton när han tvekande valde håll och det var såklart fel håll (bakspår!) Ska inte vara så snabb att följa efter. Ibland vänder han nämligen när han analyserat klart..
 
Men spåret gick bra, han hittade pinne efter pinne, det gick över  risiga hyggen, i granskog, över en grusväg och en hel del stenhällar och det var spetsvinkar dessutom över hällarna vilket jag är jättestolt att han klarade. När han tillslut hittat slutpinnen så var västfickan full och glad blev jag när jag räknade dom till 7 små och en stor :) 20 minuter hade spåret tagit. Det verkar vara hans tempo för han har gått på 20 min alla elitspåren hittills. Då stannar jag även o belönar ordentligt vid varje pinne och även vattnar upp honom. Jag är stolt över min lilla spårhund, riktigt duktig är han och nu har han dessutom börjat bli mer noggrann med pinnarna vilket glädjer mig :)
 
Sen lydnad på en för mig helt okänd fotbollsplan i flurkmark. Jag har alltså inte tränat där innan. Så det var ju lite nervöst men jag hade inte behövt oroa mig. Dessutom var vädret perfekt. Torrt och kyligt. Elton verkar prestera bättre på tävling än träning. Det enda jag är missnöjd över är att han var tvungen att hälsa lite på gruppen i frammåtsändandet men efter ett dk så fortsatte han i bra tempo frammåt. Inkallandet måste jag ju träna på mer för att få bättre stopp. Men nu har jag kampanjat stadga i kvarliggandet och det gav resultat vilket jag är väldigt nöjd med:)
 
Uppletande på klubben. Han rejsade på i sitt vanliga (höga) tempo. När det var en minut kvar hittade han fjärde föremålet (det som låg närmast) och vi fick en dubbeltia, inte ens ett litet tugg :)
 
Det värmer otroligt mkt när en domare sen efteråt kommer fram till mig och berättar hur roligt det är att se Elton, vilken fart, glädje och energi som han har :)
 
Platsliggningen var sist och den gick bra som vanligt.
 
Prisutdelningen var spännande. Hade räknat ihop att jag skulle få certpoäng iaf men visste inte hur jag låg till mot de andra. Jag blev helt paff när jag ropades upp att jag hade vunnit, fick cert och att poängen var nära 600! (0,5p ifrån )
 
Vilken lycka!! Han är helt enastående min lilla svarta spaniel. Två cert på tre starter i elitspår :)
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Sussie Stier

29 Sep 2013 19:53

Grattis igen!
Kul att läsa om tävlingen! Så häftigt att ni återigen lyckades ta cert!

Kommentera

Publiceras ej