Jag har gått en utbildning på Umeå brukshundsklubb och har nu tagit grönt kort! Grönt kort krävs för att man ska få tävla på officiella draghundstävlingar.
 
Jag tränar ju drag med Elton vintertid mest som en rolig hobbyverksamhet och har egentligen inte haft några planer på o tävla. Även om hundarna delas in i grupper för att det ska bli mer rättvist så kommer jag ju aldrig kunna konkurrera med min lilla cocker mot de övriga i B gruppen (Schäfer, Malle, border collie, riesenschanuzer mfl)
 
Gruppindelningen:
A: Stående fågelhundar och blandraser
B:Övriga hundar
C:Sibirian husky och Dobermann
 
Men jag tycker drag är vansinnigt kul och Elton har ett riktig bra draghuvud för det. Mycket sitter ju i huvudet och inte i  kroppen. Hade han haft setter storlek tror jag att han hade varit riktigt riktigt bra!  Men att köra i lina (nordisk stil) och på kortare distanser funkar väldigt bra!  Sen hade det säkert funkat ännu bättre om matte hade haft bättre skidteknik samt bättre flås. Så vi får se om jag kommer ha nytta av mitt gröna kort, vi kan ju faktiskt delta på nån tävling mest för skojs skull.
 
Jag har kollat upp tävlingskalendern och det är bara två tävlingar som känns rimliga i avstånd och det är SM i Umeå och sen en tävling i Skellefteå. Jag åker ju inte land och rike runt för att delta på en tävling "för skojs skull". Sen finns de ju ofta motionsklasser med :)
 
Sen har vi ju vindelälvsdraget som jag tänkte vara med på i fjol men där en agilitytävling samma helg lockade mer. Men nu ska inga agilitytävlingar sätta stopp :)
 
Än så länge har vi dock ingen snö men jag tänkte ut ett pass o canicrossa i eftermiddag. De gäller o sätta fart om vi ska få till formen, både hund och förare !
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej