I går kväll var jag på ett funktionärsmöte med SSRK. Glädjande nog så ska de arrangera ett spanieljaktprov till hösten! Det är ett "Nybörjarprov B"  och är ett prov där olika saker bedöms såsom jaktlust, fart, stil, sökmönster, apporteringslust, stadga, skottfasthet. Inget vilt kommer fällas utan dummies eller fågel kommer kastas i samband med att skott avlossas.
 
En av anleningarna att jag inte har tränat mycket jakt med Elton är bland annat att det inte finns några prov inom rimliga avstånd. Prov är ju inte allt men jag behöver verkligen ett mål att sträva mot för att jag ska träna!
 
Så jag hoppas att jag kan finna lite tid framöver att träna lite jakt. Apportering och stadga är nog inga bekymmer. Det är mest fältsöksbiten som behöver tränas lite samt passivitet, att lugnt och fint kunna vänta på sin tur och se andra hundar jobba.
 
Förra hösten fick vi godkänt på både enkelt vatten och vattenprov. Så ett nybörjarprov B känns som ett bra nästa steg. Kul att höra vad en domare säger om honom oxå :)
 
På mötet fick jag höra att Elton hade inspirerat en person till att skaffa just en jaktcocker och att Elton var hennes stora idol som hon följt länge! På agilitytävlingarna i härnösand kom det dessutom fram 3 personer vid olika tillfällen och sa hur fin han var, sånt värmer mattehjärtat!
 
 

1 kommentarer

Anna-Carin

26 May 2013 13:55

Tack :)
Jag har ju gjort UHP med Neo fast det blir ju inofficiellt då eftersom han inte är bruksras :)

Kul med jaktprov! Jag hade också velat gå på prov men det är ju det där med träningsmöjligheter.. Antingen får man gå dyra kurser eller ha egen mark. Vattenprovet fixar ni enkelt!

Kommentera

Publiceras ej