Jag brukar inte gnälla på saker och ting men nu vill jag bara ösa ur mig! Häromdagen när jag kom på den briljanta idén att lunchträna lite lydnad med Elton. Ska ju nämligen tävla snart så nu måste jag bli lite duktigare att ta tag i lydnadsträningen ;)
 
Iallafall så tog jag bilen och åkte till bräntbergets parkering. Där var det fullsmockat med bilar så där kunde jag inte träna, kom på att det var sportlov denna veckan och det var därför alla var och åkte skidor mitt på dagen!
 
Nice tänkte jag, då är det ledigt på berghemsskolans skolgård eftersom alla barn är lediga.
 
När jag kom dit och hade ställt ut alla grejor, rutan och koner, måttat rätt avstånd osv så öppnades ett fönster och en sur tant skrek att jag minsann inte fick vara där och att de faktiskt hade fritids där. Barnen var dock inomhus och inte ett barn i sikte på skolgården så långt jag kunde se.
 
Sur för att måste åka iväg ytterligare en gång och leta hundtränignsställe :/ Det fick bli brukshundsklubben, där får man iallafall träna hund! Så det blev en sväng där istället.
 
Men det är det jag är så irriterad på. Var man än kommer med sin hund så ska de vara så himla svårt och krångligt med allting. Man får knappt träna någonstans utan att nån klagar, om man ska åka söderut med buss så kan inte hunden följa med eftersom Y-buss inte tillåter hund på deras bussar. Lokalbussar och länstrafiken tillåter visserligen hund men då måste man betala barnbiljett för varje hund.Jag kommer ihåg när jag åkte från härnösand till umeå en gång med Elton och Wilma. Jag fick betala en vuxenbiljett och två barnbiljetter= 500 kr! Skulle jag kört bil skulle det blivit halva kostnaden. Inte konstigt att folk ratar att åka kollektivt!! Det är lite bättre på tågen, där får man ta med sig två hundar gratis. Tyvärr är det ju bara sittvagn som är tillåtet och ofta om man ska ta tåg så är det ju längre resor. Hur kul är det att sitta i 10-14 timmar på ett tåg? Kan man inte ha en allergisanerad tågvagn istället och resten är djurtillåtna? För de e ju faktiskt så att om man är väldigt allergisk så klarar man ju inte av att åka med andra människor även om de inte har hunden med sig, halva hunden sitter ju i kläderna!
 
På alla arbetsplatser är det av principskäl förbjudet med djur, oavsett om det finns någon allergisk eller inte eller om de ens kommer in kunder/besökare dit. På restauranger och i affärer är det förbjudet, till och med på uteserveringar är det förbjudet om man inte har hunden utanför inhägnaden. Nu har till och med vår brukshundsklubb börjat be folk lämna hundarna hemma istället för att ta med de in i klubbstugan!
 
Ska man ta o flytta till tyskland eller nått annat ställe som har lite bättre syn på detta när det gäller hundarnas integrering i samhället? Visst måste man ta hänsyn till allergiska men man kan ju använda sund förnuft och försöka anpassa för BÅDA parter?
 
Nu har jag fått skriva av mig. Tack för mig
 
 

1 kommentarer

Heléne

08 Mar 2013 19:04

Är det inte bara när det är någon allergisk med som vi inte ska ta in hundarna i stugan? Annars spelar det väl ingen roll???

Kommentera

Publiceras ej