I helgen arrangerades "skärgårdsdraget" på holmsunds bk. Jag har ju aldrig haft i åtanke att tävla i drag med Elton utan mest gjort det för att det är så roligt! Både jag och Elton får motion på samma gång samtidigt som han är som gjord för att göra detta, hans storlek till trots så sitter det mesta i huvudet på en bra draghund!
 
I helgen skulle det alltså arrangeras en draghundstävling med olika tävlingsklasser samt en motionsklass efteråt. Jag är ju helt grön inom draget men vad jag förstår så delas hundarna in i tre grupper:
 
A=Stående fågelhundar och blandraser
B=Övriga hundar som inte tillhör A och C (dit räknas alla brukshundar samt vi tex)
C=Dobermann och polarhundar
 
Sen delas klasserna in ytterligare in efter dam och herr samt i åldersgrupper. Sen kan man ju tävla med en eller flera hundar och med eller utan pulka. Man kan även tävla med släde och då åker man inte skidor bakom.
 
Jag blev väldigt sugen på att ändå prova att vara med i en "tävling" på skoj. Att delta i motionsklassen är ju inte så allvarligt utan mest att betrakta som en träning.
 
Om man ska delta i tävlingsklassen måste man ha grönt kort, motionsklassen var dessutom på en passande stäcka på dryga 8 km medans tävlingsklassen var på 12 km.
 
Sagt och gjort så anmälde jag mig på plats, vi fick en nummerlapp och sen fick vi starta. De hade jaktstart så ekipagen startade med 1 min mellanrum.
 
Spåret var väldigt mjukt och i princip halva spårsträckan hade drevat igen med lössnö. Banan gick nämligen på en golfbana och det var  öppet i stort sett hela vägen. Dessutom blåste det duktigt från alla håll och kanter.
 
Men Elton fick upp en bra fart efter vi lämnat startområdet och höll det tempot i princip hela vägen. Hans styrka är att han tar i extra mycket när det blir tungt ( i lössnö samt i uppförsbackar) där andra hundar kanske saktar av på tempot. Jag hade även oerhört bra glid på skidorna tack vare att jag fått proffsvallat mina skidor av snälla Helene kvällen innan :) Men det var tungt bitvis och jag blev riktigt trött efter ungefär 5 km så resten gick på ren vilja.
 
Mitt mål för dagen var att jag ville komma in på 30 minuter. Jag blev riktigt förvånad då jag fick se resultatet att jag hade åkt på 25 minuter!! Det betyder alltså en km tid på  3 minuter/km! Vårat rekord på nydala på 5 km är 15 minuter och då har det varit riktigt hårt underlag med bra glid. Nu åkte vi en längre sträcka och i ett mjukt spår som delvis var försvunnet i lössnö.
 
Elton var en fantastisk kämpe, vallade skidor gjorde underverk, tävlingsmänniskan i mig gav sig inte fastän jag hade mjölksyra upp till öronen efter 5 km.
 
Som grädde på moset så  trodde jag vi skulle komma sist men de gjorde vi inte heller! Vi slog två ekipage, en bordercollie och en dobermann :)
 
Detta gav mersmak, kanske blir att ställa upp i vindelälvsdraget trots allt?
 
 
 
 

1 kommentarer

AC

11 Feb 2013 17:04

Va kul att det gick så bra för er! :D Mer dragcockrar på banorna!

Kommentera

Publiceras ej