Så fantastiskt, min lilla skrutt är redan nu kvalad till svenska mästerskapen i agility nästa år!! Dessutom är detta evenemang så lämpligt nog i norrland, nämligen i Sollefteå så det blir nästan som en "hemma tävling". Det hade inte kunnat bli bättre :) Året därpå, år 2015 är SM i blekinge, vilket iof skulle varit trevligt då jag har jobbat där tidigare men det tar ju oxå två resdagar med bil ner!
 
Rapport från helgen då: Tävlingarna var i Luleå. På lördagen blev vi diskade i agilityloppet. Men i agilityklass har vi redan 4 pinnar så där jagar vi inga pinnar längre. Hopploppet var nervösare för där jagar vi ju sista SM pinnen. Banan var en väldigt lätt klass 3 bana. Tyvärr rev Elton ett hinder. Om han inte rivit så hade vi ändå inte fått pinnen eftersom många ekipage nollade och dessutom var snabbare, Elton fick helt enkelt väldigt stora svängar här och där vilket äter mycket dyrbar tid. I sanningens namn så har jag dessutom inte velat ösa på heller eftersom jag vill göra en säker nolla.  
 
Appropå ösa så var det verkligen som att himlen öppnade sig efter att klass 3 var klar och regnet verkligen öste  ner ända tills dess att tävlingarna var klara! Vårat rum vi bodde i var fullbelamrat med fuktiga kläder på tork och det kändes som en tropisk regnskog därinne..
 
På kvällen hade vi surströmmingsfest och hade väldigt trevligt. Alltid kan man fira någon annan i gänget som gått bra.
 
På söndagen så började det med hoppklass. Banan var rätt så klurig. I smallklassen var det bara 1 ekipage  som gick runt! Resten diskade sig. Jag hade start nr 2 och tänkte att här gäller det att köra ett säkert och nollat lopp. Runt tog vi oss trots några småmissar  och jag blev skitglad när vi gick i mål utan fel! Även i mediumklassen så hade många problem och det var bara jag och en till som nollat banan! Resten fick fel och blev diskade. Det betydde att jag fick sista SM pinnen i hopp och därmed är SM KVALAD!
 
Jag var så fruktansvärt glad efteråt att jag inte brydde mig om att köra det sista agilityloppet. Jag kände att jag ville ha kvar känslan över ett , om ändå inte perfekt så ändå nollat lopp! Så Ida fick istället ösa järnet med Elton på sista agilityloppet. De blev diskade men Elton hade iallafall kul och det är huvudsaken.
 
Jag är så fruktansvärt glad och stolt. Både över Elton som är så fantastisk och underbar men även över mig själv som har gjort ett riktigt lyft. Jag är numera inte ett nervvrak när jag ska gå in på planen och köra, jag tycker agilityn är kul igen och jag har släppt en hel del på prestationsångesten. Agility är bara agility!
 
Så den här säsongen kan sammanfattas hittills med: 5 cert, två Championat, ett reserv CACIAG, 8 SM pinnar och därmed SM kvalad! Det är inte illa det med tanke på att jag bara tävlat 5 helger sedan kvalperiodens början och då fått ihop 8 pinnar. Det är nästan en pinne varannat lopp!
 
Eftersom jag inte tänkte att jag redan skulle ha kvalat så har jag ett antal tävlingar kvar som jag anmält mig till och kommer att åka på. Det är boden, umeå, övik. Sen är det några vintertävlingar oxå framöver. Dessa blir perfekta träningstävlingar där vi bara ska satsa järnet och toppa formen inför SM :)
 
 
 
 

2 kommentarer

Heléne

22 Aug 2013 17:41

Ni har verkligen haft en grymt bra säsong! Är så glad för er skull :)

Heléne

23 Aug 2013 09:30

Nä det kommer nog inte bli någon elitstart för Meja i år. Säsongen känns för kort och jag är ju sugen på att hinna lägga mer tid på de andra två galningarna :) Hoppas för Mejas del på att vi ska kunna fixa uppflytt i rapporten istället

Kommentera

Publiceras ej