I går var jag i sundsvall och tävlade agility. Åkte ner till härnösand redan lördag kväll och bodde hos snälla Sofia med hennes små corgisar. Med mig var Elton och även Mitra som Ida hade skickat med mig eftersom hon själv skulle vara i nordmaling och tävla med sin andra hund.
 
Hur gick det då? Som ni kan läsa i rubriken så gick det JÄTTEBRA!  Jag och Elton tog faktiskt vårt allra första cert någonsin och det var i alldra sista loppet för dagen, vilken skräll! Sprang 8 lopp totalt under dagen, 4 med Mitra och 4 med Elton. Gud vad kul det var! Det var ju knappt någon väntetid alls eftersom det bara var klass 3. Så först var det banvandring, sen uppvärmnig av en hund och köra loppet, sen nedvarvning och samtidigt uppvärmning av nästa och sen köra nästa lopp, sen nedvarvning och sen banvandring och så fortsatte det! Men två st hundar i samma storlek och klass är nog max vad man orkar med att köra, annars behöver man nog hjälp på sidan av planen :) Längtar så tills Ozzy är tävlingsklar! Dock kommer ju de vara i olika klasser flera år så det dröjer nog en sisådär 4-5 år innan jag kan tävla dom i samma klass. Undrar ens om jag tävlar Elton då? Hoppas han får vara skadefri och frisk så länge för då är han ju 8-9 år gammal. Men då är han nog dubbelchampion om vi har hålit i o tävlat till dess antar jag :)
 
Ska lägga upp filmer från loppen men till dess så kan jag dra en sammanfattning.
 
Bägge agilityloppen var bägge väldigt kluriga och det var väldigt tight mellan hindren. Elton var först ut i 3A och det gick bra ända till ett hinder som var före en klurgi tunnelöppning där de flesta sprang rakt in i fel öppning (den högra). Jag lyckades dock få Elton att väja åt vänster INNAN hindret innan tunneln och sen hoppade han det från fel håll. Med Mitra gick det jättebra, kontaktfälten satt och allting men hon sprang förbi gungan trots rak ansats!
 
I 3 B så glömde jag helt enkelt bort banan med Mitra, var en helt ologisk bana med mycket ta runt hindrna och tillslut kokade min hjärna..Annars hade vi säkert hållt nollan eftersom hon tog alla kontaktfält och allt annat rätt jag visade. Men hon var ändå lite väl seg på gungan och det i kombination med att det var en del snabba felfria så hade de nog ändå inte räckt till cert eller SM pinne.  Med Elton så började det med att han rev ett hinder (mitt fel, han skulle runt ett hinder som jag inte var tydlig med) sen så ramlade han av balansen för jag hetsade honom samt att det var en väligt tvär vinkel från hindret innan.  Så 10 fel.
 
I hopp3A så gick Mitra väldigt bra och vi nollade det loppet, räckde dock inte merän till en 7e plats då det var väldigt många snabbare ekipage som oxå nollade. Med Elton så diskade vi oss på nästan samma sätt som i agilityloppet men istället för att ropa till mig honom kraftigt så struntade jag denna gången i det och istället rörde mig mot den rätta tunnelöppningen. Men det tog han inte utan sprang in i fel tunnelöppning. 
 
Hopp 3B var en rätt enkel bana och här gällde det att satsa järnet. Så jag chansade lite med Mitra och tyvärr drog hon inte på muren vilket jag hade hoppats på så det blev en vägran och 5 fel.
 
Sista loppet med Elton satsade jag oxå järnet och jag var för trött i kroppen för att vara nervös. Jag fick en väldigt vid sväng (precis vid muren där Mitra precis innan vägrat) men jag vågade inte riskera en vägran. När vi gick i mål felfria jublade jag! Hoppades att tiden skulle räcka och det gjorde den! Inte till vinst men likaväl en 2a placering och den som vann var fullcertad så då fick jag mitt efterlängtade cert! Jag blev så glad så när jag insåg vi hade fått cert så kom det några glädjetårar :)
 
Så resultat av 8 lopp:
Elton diskx2 10 fel, 0 fel och Cert!
Mitra: 2x5 fel, disk, 0 fel
 
Jag är nöjd!
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

AC

24 Sep 2012 20:23

Stort mega grattis!!!

Veronica

30 Sep 2012 09:36

Super grattis!!!

Kommentera

Publiceras ej