Ja de e nästan skönt att nu är tävlingssäsongen över. Det har varit så himla hektiskt att åka o tävla varje helg o sen ska man ju hinna träna under veckorna dessutom! Fast de e ju vansinnigt kul med, annars hade man inte hålligt på.
 
Nu har vi bara nån agilitytävling kvar i november samt ska försöka oss på en elitstart (lydnad) med i december.
 
Planen var att starta elitlydnaden redan i oktober (nordmaling och umeå) men vi har helt enkelt itne haft tid att träna tillräckligt och att starta elit är inte direkt som att starta lkl 1.... Jag är ju dessutom lite av en perfektionist av mig, vill att vi ska kunna gå in på planen och känna att vi kan ta ett 1a pris. Inte att det ska vara slumpen som avgör. Sen kan ju mycket hända på en tävling men att vi under träning kan prestera ett 1a pris är ändå minimikravet innan jag tävlar.
 
Vi har iallafall fått till några pass lydnad och då med fokus på rutan som verkar helt ha försvunnit ur den store svartes hjärna.. Det är framförallt rutan som behöver nötas ordenligt innan vi är redo för en start. Sen är jag ju inte helt nöjd med något moment ännu. Om man siktar på 10an kanske man når en 8a ;)
 
Med den lilla svarta har jag börjat en valpkurs. Eg inget nytt för mig som jag inte kan men de e bra för att träna regelbundet och i ny miljö och med störning i form av andra hundar. Även för att få leka med andra valpar. Försöker socialicera han ordentligt så att han lär sig hundspråk bra, här i huset bor det en Kooikervalp´och en Keeshoundvalp. Sen har jag varit på björkstadens viltspårsträning och låtit han träffa en hel del vuxna och lugna hundar. Det är inga problem för honom med nya hundar. Han är försiktig till en början men blir snabbt ganska trygg. Han är väldigt uppmärksam för andra hundars signaler och kapitulerar direkt om någon hund säger till honom. Där ser jag en skillnad mellan han och Elton, Elton är ju så mycket mer intensiv i sina kontaktförsök och även i allt annat han gör vilket gör att han kan vara lite mer "jobbig" men det bidrar även till hans höga motor.
 
Ozzy gör iallafall allt för en godbit och sä länge man jobbar man godis som belöning har han en otrolig kontaktbenägenhet och vilja att jobba. Dock blockerar ju hans matfixering han från att alls vilja leka och söka och hämta föremål. Jag ser en stor lek och kamplust i andra sammanhang och särskilt i konkurrans med andra hundar så de e så tråkigt att den ska vara som bortblåst när matte vill leka :(
 

Kommentera

Publiceras ej