Ja så nu är han 5 månader fyllda. Han håller sig fortfarande ganska exakt både vikt och höjdmässigt med Elton. Han är nu 38,5 cm hög och 11,5 kg tung.
 
Han är som en liten turboräcer i skogen. Full fart hela tiden. Jag gör  mycket inkallningar hela tiden så att han blir van att hålla sig nära mig, än har  inte jaktlusten vaknat men hoppas den inte kommer vålla alltför mkt bekymmer när den väl kommer (om den kommer?, Eltons har inte vaknat ännu :)
 
Det är svårt att hålla sig att gå väldigt korta promenader, han har så mkt energi så de räcker och blir över. Dock ska ju inte valpar motioneras så mkt sägs det ju..
 
Uppletande har jag börjat introducera i hans värld. Har väl tänkt att om han ska springa runt som en tok och nosa så får han leta efter leksaker och inte efter vilt att jaga :)
 
Tidigare har mina övningar bara gått ut på att jag slängt ut ett antal föremål och belönat så fort han tagit dom. Förstärka föremålslusten så mkt som möjligt. Nu har jag börjat göra en korridor a 10 x30 meter i lättsprungen och öppen skog. Där har jag gödslat med föremål när han har sett på. Sen har han fått springa ut o hämta.  Första föremålet går bra men sen vill han mest leta godis som eventuellt kan ha ramlat ur min ficka. Godismonster! Ibland kan man bli tokig på hans matfixering, till stor del är det ju jättebra  eftersom om han inte hade gillat godis hade jag ju inte haft nått att belöna med.. Men lite mer lekintresse och lite mindre godisfixering hade varit kanon... Men ju äldre han blir så blir (förhoppningsvis) konentrationen större och kan fokusera på något i mer än typ 30 sek..
 
I övrigt är han nog en väldigt lättsam valp. Jag har kunnat lämna han ensam både i bilen och hemma i stort sett från dag 1. Vilket jag självklart inte gjort mer än kort korta stunde men nu är han o Elton ensamma ett par upp till tre timmar och dt går bara fint. Klippa klorna har aldrig varit något problem.
 
Just nu fokuserar jag på att han ska kunna hålla ett föremål i munnen och vara still. Min dröm är att kunna utveckla det till att han ska kunna hålla det trots att jag drar i det , alltså hålla emot. Detta för att jag vill få ett bättre grepp om föremålen, just nu är det så löst att han tappar dem titt som tätt. Men det kommer ta låång tid. Men det har gått frammåt. När han kom plockade han upp föremål och släppte dom direkt. Nu kan han hålla några sekunder och va still samtidigt.
 
En annan sak som jag håller på att utvecka är att springa till target och stanna där. Tidigare har jag bara belönat springa till target så han har jättesvårt att stanna där. Tar gärna upp plattan och kommer med den till mig.
 
 

Kommentera

Publiceras ej