I helgen är det agilitytävling i piteå. "Vinterhoppet". Komiskt då det inte är någon snö ännu! Fast jag klagar inte på frånvaron av snön iallafall. Det är varmt,  inga problem att träna hund, man kan spåra mm.
 
Min agilityträning har befunnit sig på ett minimum. Har hålit mig till de två gemensamma träningarna i inomhuslokalen. Innan det var det agilitytävlingen i timrå i september. Jag har inte haft riktiga taggen på agility, samtidigt som lydnaden nu är i fokus istället.
 
Jag och Ida åkte upp till piteå på fredag eftermiddag och installerade oss hos mina svärföräldrar. Eftersom Ida numera tävlar klass ett oxå så åkte hon till ridhuset redan innan 8 men jag kunde va hemma o ta de lugnt, ta sovmorgon, gå långpromenad med hundarna, shoppa lite i piteå och äta lunch innan jag fick skjuts till riduset. Lyx! Jag känner mig inte alls manad att vara i ett trångt högljutt ridhus hela dagen om jag inte måste. Till tävlingen i skellefteå måste jag försöka lösa det så att jag slipper det på nått sätt..
 
Resultaten då. Ja de e inte mkt att skryta med. Började med hopp 3 och där var Elton superspeedad och brakade in i massa hinder och taxerade som en get. 20 fel blev det. Men slalomen gick super! Han var även superkul att köra, älskar den hunden mest av allt på jorden! Han är så kul att jobba med oavsett gren så ger han allt!
 
Sen ag3 så gick det mycket bättre så Elton var lite mindre het. "Bara" en rivning. Men en rivning är ju en för mycket när man e ute efter cert. Vet dock inte hur tiden stod sig, men de var en hel del felfria. I klass 1 och 2 var vi alltid flera sekunder bättre än resten av startfältet som kom i mål men nu kan vi bli slagna med flera sekunder. Jag skulle våga påstå att Elton nog är en av de allra snabbaste hundarna i mediumklassen,  men vi får ofta tyvärr vida svängar  vilket gör att de något längsammare hundarna men som har bättre vägar kan slå oss.
 
Ozz har fått vara med i ridhuset och miljötränat vilket var nyttigt. Han gick upp i varv till tusen av att höra alla hundar och var riktigt dryg när han skulle hälsa på allt och alla och ville hoppa upp i mitt och andras knä hela tiden. Kunde dock träna med honom mitt i allt stök men så fort man inte "gör något" blir han som en studsboll. Mer miljö och passivitetsträning alltså!
 
Tränade även en del lydnad med Elton, rutan och apporteringen. Apporteringen går KASST, blir typ aldrig bättre heller ju mer jag tränar. Vet inte vad jag ska göra för att förbättra detta moment?  Rutan gick klockrent, ställde rutan på 3-4 olika ställen ute på en åker och han gjorde den supersnyggt varje gång.  Nu måste jag börja ställa ut den utan att han ser det med.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej