De e så dags vid 3,5 års ålder för en jaktcocker att få sin första jaktmerit :)

Har funderat ett bra tag på att göra vattenprovet med Elton men inte kommit till skott. Men nu såg jag att de skulle vara ett i Umeå så då ville jag göra ett försök! De arrangeras ju bara en gång / år i umeå och när man kan så är de ju bara att passa på :)

Köpte en kasse med kajor och kråkor förra veckan för att åtminstone träna nån gång innan provet. Apportera gör han, de e jag inte osäker på. Men jag är osäker på om jag någonsin tränat apportering med vilt med honom.

Så jag lät han göra några apporter med kråka och Kaja förra veckan. Funkade jättebra! Inte någon osäkerhet där inte! Det är all träning jag lagt ner.

Så ikväll var det dags. Vi var 5 som gjorde enkla vattenprovet och 5 som gjorde det svåra. Vi gjorde först det enkla provet och sen när vi klarade det så anmälde jag mig på plats till de svåra.

Det enkla vattenprovet går till så att man står med hunden i strandkanten, en skytt avlossar ett skott och en mås kastas ut 20 meter ut på öppet vatten. Sedan får man ge kommando. Efter hunden har hämtat fågeln ska den avlämna den direkt till föraren som står 5 meter in på stranden. Hunden får inte släppa fågeln eller skaka av vattnet innan avlämningen. Hunden får heller inte låta eller tjuvstarta. Negativa reaktioner på skott är diskvalificerande fel. Hunden ska ha ett mjukt grepp om fågeln och inte skada fågelkroppen.


Elton hade lite för hög förväntan i det enkla vattenprovet och reste rumpan från marken när fågeln kastades. Men han var stadig nog för att bli godkänd :)

Kritik:

Ivrig i skott och kast. Visar stadga, simmar snabbt och apporterar. Bra grepp och godkänd avlämning.

Det svåra vattenprovet går till på samma sätt förutom att man nu kastar en fågel från en båt, bakom en ö cirka 50 meter ut. Hunden måste alltså simma en bra bit längre, gå upp på land och ner i vatten på andra sidan för att hämta fågeln (en stor and) och komma tillbaka. Det var flera som inte klarade det, inte ens av dom som tränar jakt regelbundet. Men Elton gjorde till och med domaren rörd med sitt arbete och han sa öppet inför alla att det var ett skolboksexempel och att han hade gjort ett utmärkt arbete!

Kritik:

Helt lugn i skott och flog, simmar snabbt ut och lokaliserar fågeln, snabbt apportarbete med bra grepp och avlämning. Utmärkt arbete!


Är sprickfärdigt stolt över min duktiga lilla spaniel som har bevisat att han kan
*Agility
*Sök
*Spår
*Lydnad
*Jakt
*Drag

Det om något är en riktig allround hund :)

2 kommentarer

Helene

23 Aug 2012 08:54

Grattis va kul! De lät verkligen inte helt enkelt med det svåra povet... Men de är ju ändå Elton vi pratar om :) han kan ju det mesta! :)

MarieHn

02 Dec 2012 18:24

Ni är så himla duktiga!
Gratulerar till världen bästa allroundhund Elton!

Kommentera

Publiceras ej