Jag hade bestämt mig att inte åka den här helgen och tävla eftersom det bara var en klass per dag. Det är ju trots allt rätt dyrt att åka iväg varje helg. Men sedan så var det någon som sa att det var distriksmästerskap dessutom. Sedan när tävlingen närmade sig så blev jag riktigt sugen och efteranmälde mig!

Så det blev tävlingar i helgen trots allt. Det var dock bara ett officiellt lopp per dag, sedan var det lag -DM en dag och DM som bestod av agilityklass en dag och hoppklass andra dagen. Så totalt 5 lopp blev körda.

Jag hade anmält Wilma oxå men efter ett veterinärbesök konstaterades det öroninflammation (igen! kanske 4e gången nu, suck!) så hon fick stanna hemma.

Hur gick det då?

Lördagen:

Ag2
Banan var väldigt rolig och inte alls så särskilt svår. Elton var taggad och det var kanske därför han plötsligt genade i slalom och tyckte att man inte alls behöver ta alla pinnar. Ingången till slalom var rak men han kom in i full fart efter en raksträcka. Första två pinnarna tog han men sedan hoppade han över några. Attans! Annars inga fel i övrig och jag var nöjd över det loppet. Vi vann dessutom. Det var bara 6 starter och ingen var felfri. Blev lite besviken dock att det var skitpriser på lördagen men på söndagen var det presentkort på försäkring som förstapris!



DM individuellt ag
En väldigt klurig bana som krävde sin handling. Jag missade ett byte vilket resulterade i att jag blev dåligt placerad och Elton tog balansbommen istället för en tunnelingång. Annars felfritt lopp vilket jag är stolt över då det var en såpass svår bana.

Lag-DM
En relativt lätt bana men krävde ändå lite handling. Elton gick hur bra som helst och vi nollade! Men vad gjorde det när laget som helhet diskade sig!

Söndagen:

Ho1
En bana som gjorde att jag fick ont i magen redan på banvanringen. Bara rakt fram och knappt någon handling krävdes. Jag hamnade låångt bakom Elton och avståndshandling är inte lätt, speciellt inte när man har en taggad hund som tar egna beslut om inte jag visar i exakt rätt millisekund. Så han sprang in i en tunnelöppning som inte skulle tas. Annars felfritt lopp i övrigt. Han var snabb och följsam och drog fint på hindrena så jag är annars rätt nöjd trots disk.

DM individuellt hopp
Hopp1 gick först på morgonen och DM skulle gå sist. Tvekade bra länge om jag skulle vara kvar. Hade ju trots allt diskat mig ena loppet så jag hade inte direkt nån chans i DM. Det är ju rätt skönt att kunna åka hem i tid, städa upp packningen, tvätta, handla mat osv. Men jag var så velig att tillslut hade vi stannat så länge att de var lika bra att stanna och köra loppet. Nu hade solen börjat lysa dessutom vilket gjorde att man var lite mer sugen att sitta vid en agilityplan än vid ösregn som på lördagen.

Banan var lite halvklurig men mycket lättare än gårdagens agilitybana. Elton är ju så tunneltokig så bara han ser en tunnelmynning så vill han ta den oavsett om den inte alls står nära eller på linjen. Så där höll vi på att diska oss men då fick det bli ett panikskrik som räddade oss.  Sedan var det en slalomingång som inte var så enkel så den missade han. Resten av loppet gick dock väldigt bra. Så det blev 5 fel totalt.


Förutom allt tävlande hann jag med att köra lite lydnad på apellplanen bakom alla tält. Har ju anmält mig till lägre spår i skellefteå 1 okt så en uppfrächning av lägreklass momenten är inte fel. Sedan la jag ett 500 m långt spår i skogen med 5 pinnar. Både lydnaden och spåret gick väldigt bra. Hoppas jag kommer med nu på tävlingen och att det inte regnar vilket de har gjort tillräckligt nu senaste veckorna.

Inga rivningar under hela helgen trots väldigt fartiga banor med mycket raksträckor :) Det jag tar med mig från helgen är att vi behöver träna på slalomingångar, speciellt sådana när han kommer i full fart på en raksträcka, och sådana när han kommer vinkelrätt in i slalomet och inte ska runda första pinnen.

Sedan att kunna gå in i böjda tunnlar och inte ta de bakifrån trots konstig vinkel till nästa hinder efter tunneln.


Kommentera

Publiceras ej