I helgen är det årets näst sista agility helg. Sedan är det bara nordmaling kvar innan säsongen är slut. Vi kommer iof ha ett KM oxå men det är inofficiellt så det räknas inte. Det finns iochförsig en tävling i jockmokk oxå i november men där går gränsen för mig. Fy för att åka 5 timmar i bil i mörker och på snöiga och isiga vägar för att sedan ägna helgen i ett kallt och ruggit ridhus där skallen ekar mellan vägarna.

Appropå kallt. Idag var det inte sommartemperaturer må jag säga. Vi körde till Övik i morse från Umeå. Tack och lov körde vi ifrån regnet i umeå men det var riktigt kallt idag! Så kallt att jag hade gärna velat ha både mössa, halsduk och vantar. Är arg på mig själv att jag lämnade understället hemma.

Solen värmde dock lite på när vi åkte ifrån tävlingsplatsen vid 14 var det ganska varmt.

Så resultaten då:

Lördag:

Ho1:
Det har gått spöken i hopp ettan på sista tiden. Har han inte rivit sista hindret så har han gått ur slalom eller sprungit förbi sista hindret. Alltid denna 5a, loppen har kännts flytiga men det har alltid varit nån liten detalj som felat. Så idag hade jag absolut noll förväntningar. Banan var ganska enkel men inte bara en springbana tack och lov. Elton var pigg men ändå sansad. Förvånansvärt sansad och lyssnade bra på mig! Vilken skön känsla! Loppet gick bra, jag missade ett framförbyte som jag inte hann men det gick bra ändå. Vi nollade och vann! Äntligen :) Det var mitt mål för året. Att komma till tvåan i både hopp och agility. Känns skönt även för att vi kan åka hem tidigare imorgon då klass ett är sist på dagen!

Ag2:
En lite halvklurig bana men ganska rolig. Men här kom rivningarna igen. Han rev första och sista hindret (som naturligtvis stogd på en raksträcka). Sen fick vi 5 ytterligare fel som vare sig jag eller publiken vet vad jag fick för. Men han var så följsam och fin, jag kunde skicka han in i en lite sned slalomingång  säkert 6 meter före mig. Är jättenöjd över det loppet. Klass två känns helt lagom för oss just nu. Det är precis lagom svårt men ändå inte för svårt.

Söndag:

Ag2:
Elton höll på att kuta in i en tunnel och diska sig bakom min rygg men ändrade sig i sista stund. Några vida svängar blev det men är jättenöjd med hans följsamhet och säkerheten in i slalom. Vi nollade fakstisk och vann klassen samt fick en pinne!

Ho2:
Väldigt svår klass 2 bana. Mycket byten osv, Missade ett byte och det resulterade i disk. Att de kan gå så snabbt och fel. Men är ganska nöjd att vi klarade alla klurigheter framtill dess.

Förutom agilityn så la Carin ett lägre klass spår åt mig i skogen brevid klubbstugan. Det var drygt 900 meter med 7 pinnar. Skogen var mestadels granskog som var delvis vädligt risig. Sedan var det berg med kala hällar och renlav. Antal vinklar räknade jag inte men spåret gick lite kringelikrokar hit och dit. Elton löste uppgiften vädligt bra. Hittade 6 av 7 pinnar och hade knappt någon märkbar tappt alls utan spårande i ett ljämt och bra tempo hela tiden. Dock på slutet fick han problem. Han ringade hit och dit under säkert 5 min men sen var han så slut att han gav upp. Så jag tog av han selen och avslutade där. Sedan träffade jag på två bärplockare med hundar och se sa att de hade gått i precis det området. Så det förklarade saken.

Helgen har helt klart varit superbra med tanke på att två pinnar blivit bärgare. Den viktiga sista pinnen i ho1 som gjorde att vårt mål i agilityn blev uppnått i år. Samt en bonuspinne i ag2 och nu är det bara en pinne kvar till klass 3!



2 kommentarer

Anna-Carin

17 Sep 2011 23:03

Sist jag köpte så blev priset 418 kr / 15 kg säck så ja, man har rätt så bra rabatt :D



Grattis till framgångarna!

Jenny

22 Sep 2011 00:35

Grattis! Inga mer klass 1 spöken :)

Kommentera

Publiceras ej