I lördags träffade jag Ida för att träna lydnad och filma olika moment som vi senare ska analysera och planera upp höstens och vinterns lydnadsträning.

Jag satsar ju nu friskt på lydnadsklass 3 och målet är nu en start i vännäs 27 november. Men efter dagens träning  känns det nästan som om de kanske är lite väl optimistiskt.

Gjorde en kalky i excel och man måste i princip ha poäng på samtliga moment för att lyckas. Det är kofficient 2 på metallen och sitt i grupp resten har kofficient 3 och 4. Man måste ha 8 i snitt för att klara sig precis för ett 1a pris. Så det är verkligen flera snäpp hårdare nu än i klass 2 där man nästan kunde nolla 3 moment och ändå klara sig.

Vi har delar av alla moment klara. De två moment som vi är längst ifrån just nu är fjärren och vittringen. Fjärren för att det är så svårt att få han i rätt aktivitetsnivå. Antingen är han på tok för het och flyttar fram. Eller tvärtom och för långsam reaktionsförmåga i skiftena.

Vittringen har vi bara än så länge tränat i skogen och med kottar eller skogspinnar. Så länge de är halvgömda bland löv och gräs samt en bunt andra pinnar/kottar går de bra men så fort de kommer fram helt synligt vill han gärna hugga första bästa.

Men det finn mycket som är bra oxå. Under träningen hade han väldigt fin attityd i fritt följ, bra och snabba lägganden och sedan kunde jag göra flera rutskick på 10 meter med ligg och inkallning.  Rutan har vi inte kört sen i somras så jag är glatt överraskad av att han kom ihåg den så bra!

I dag följde jag med på björkstadens spårcirkel. Det blev ett spår lagt på ca 500 meter och sedan tränade vi lite uppletande. Jag gjorde ett spårupptag men där tog han upp bakspår. Jag gillar inte riktigt hans höga intensitet som han får innan vi ska gå ett spår, den passar sig inte riktigt bra när han behöver vara fokuserad vid upptaget. 

Spåret gick dock bra, en missad pinne men han klarade svårigheten att spåra över en sandgrop. 

Vi vallade en uppletande ruta oxå. Uppletande var jättelänge sen vi körde. Här har jag oxå fastnat lite i hur jag ska utföra detta. Känner nästan att synretning blir på tok för hög retning för honom. Får klura vidare på detta! 

1 kommentarer

Elon och Linus matte

17 Oct 2011 22:29

Duktig kille och duktiga du. Tycker ni är duktiga båda två. Håller tummarna den 27/11. Lycka till om jag inte skriver innan dess : )

Kommentera

Publiceras ej