Idag hade vi möte på förmiddagen med jobbet och sedan åkte vi ut i fält och kollade på skogs skador. Hundarna var med såklart. Eftersom vi slutade tidigare så tänkte jag utnyttja dagsljuset till att åka och lägga spår.

Jag åkte och la ett ca 500 meter långt spår med fyra pinnar på en kortklippt stubbåker. Det var väldigt blött och geggigt och spåret passerade tre ganska breda diken. I en av vinklarna la jag en pinne. Jag gjorde dessutom en terrängövergång i slutet från åker till skog där slutet fick ligga.

Det kändes som att det kunde bli en utmaning för Elton, kanske snudd på svårt med tanke på att vi spårat ganska lätt på senaste tiden (enbart skogsspår) men ibland måste man göra saker svårare med. Klarar de inte så avbryter man ju bara och så får man göra enklare nästa gång.

Men Elton, den lilla spårguden tog upp spåret i rätt riktning och spårade sedan klockrent hela vägen. Klarade alla vinklar med någon enstaka ringning- Även dikesöverfarterna och terrängskiftet klarade han efter en stund när han insåg att spåret gick över och inte någon annanstans.

Sedan hade jag gjort två spårupptag. Det ena tog han upp rätt och det andra ville han ta fel men då höll jag bara emot i linan tills han valde andra hållet själv. Vet inte om det är rätt eller fel men jag provar denna metod ett tag nu och ser om det hjälper. Det har ju uppenbarligen inte hjälpt att låta han ta fel håll och sen släppa på han igen. Tror att han helt enkelt är för ivrig att följa spåret så han bryr sig inte så noga om vilket håll det går.

Kommentera

Publiceras ej