Idag har jag svävat på små rosa moln hela eftermiddagen. Jag och Elton gjorde nämligen premiär i lydnadsklass 3 idag i vännäs ridhus. Och kammade hem ett 1:a pris. Dessutom klassvinst till på köpet! Det trodde jag aldrig så glatt överraskad blev jag.

Han höll alltså ihop hela lydnadsprogrammet och vi nollade inte ett enda moment. Men visst finns det massa småfix med dom flesta momenten innan jag känner mig nöjd. Men det har jag ju tid till nu att träna på då nästa tävling först är i februari. Det är ont om tävlingar här i norrland på vintern!

Plats sittningen gick bara fint. Sitter som en söt liten staty och har hittills aldrig haft en tendens att vilja röra sig så detta moment känns säkert. Även dold platsliggning. Hakan i backen är lite si och så med men annars ligger han helt blixt stilla så det är oxå ett moment jag känner mig väldigt säker på. I trean är det ju även mkt säkrare hundar och ofta rätt få deltagare så det känns mkt säkrare med platsliggning nu i trean än i ettan och tvåan.

Fritt följ är jag skitnöjd med och fick höga betyg på (9,5) och väldigt bra kommentarer från folk runtomkring. Känns kul då detta moment känns som det viktigaste för mig att få bra.

Sättande under gång har vi haft problem med, sega sättanden och ovilja att sätta sig överhuvud taget. Kan ha att göra med att jag tränat en del på blöt plan. Men i inomhuslokalen och i ridhus har det inte varit några problem. En fördel med att tävla i ridhus är att man vet att det aldrig kan regna! Nu satte han sig, dock något segt (enligt mig kan det bli snabbare, fick dock en 10 av domaren idag)

Inkall är väl för oss det sämsta momentet. Här måste vi träna massor. Snabba ställanden framförallt utan förlorad fart.

Rutan känns han säker på men kan även den tränas mer på. Idag tjuvstartade han vid inkallandet vilket gav mig snåla 5 poäng! Annars hade det säkert blivit en 10!

Apporteringen över hinder måste tränas på så att han självmant söker sig tillbaka över hindret trots konstig vinkel tillbaka till mig. Idag fick jag ge ett kraftigt dk för att han inte skulle springa förbi hindret på tillbakavägen eftersom apporten hamnade långt till höger. Metallapport: bättre gripande utan slams samt bättre stadga generellt. Idag satt han still men väldigt oroligt.

Vittring: Supernöjd! Supersnyggt. Dock måste tugg jobbas bort och sen måste han bli säkrare. Ingångar med föremål i munnen generellt måste tränas.

Fjärr: Måste backa här rejält för att få bort framflyttning i ligg-stå, sitt-stå och stå-sitt. Men på god väg!

Så jag ser fram emot nästa tävling då vi absolut kommer vara bättre förberedda :)

Platssittning: 10
Platsliggning: 10
Sättande under gång: 10
Fritt följ: 9,5
Inkall med ställ och lägg: 7
Rutan med lägg och inkall: 5
Apportering över hinder: 7
Metall apport: 8,5
Vittring: 10
Fjärr: 8
Totalt: 266 av 320p och ett 1:a pris samt klassvinst (1 av 4)







2 kommentarer

AC

30 Nov 2011 18:22

Stort grattis! Fin fina poäng :D

Jenny

01 Dec 2011 22:40

Härligt! Grattis! Satsar ni på Lp3? Vill också, är lite avundsjuk vi som inte ens kan träna! Fast lydnaden gick ju ganska fort iår så vi tar det nästa år när hunden får gå normalt igen :)



Jo vi tränar lite småtrix och att inte tugga på vittringen, det verkar dock vara lättare sagt än gjort. Den är tydligen sjukt smarrig ;p

Kommentera

Publiceras ej