I fredags var det alltså lydnadstävling igen för mig och Elton. Eftersom jag hade varit på jobbkurs i skinnskatteberg (och lämnat hundarna hemma) och åkte redan på måndag eftermiddag och kom hem torsdag kväll sent så hann jag inte träna någon lydnad alls under veckan. Inte optimalt alltså. Sen så hade det varit uppehåll hela dagen men började såklart att regna lagom till eftermiddagen och det såg inte ut att sluta heller. Iochmed det så sjönk mina förhoppningar om ett förstapris som en sten. Jag velade hit och dit om jag ens skulle starta. Jag kanske skulle stryka mig och istället åka på iksu och träna eller nått vettigare än att tvinga en hund att tävla som inte ens vill sitta när det är blött ute.

Men samtidigt ville tävlingsmänniskan i mig inte ge upp så lätt. Jag kanske skulle ställa upp bara som ett test på hur illa det skulle kunna bli? Jag hade ju trots allt betalt anmälningsavgiften och pallrat mig till ön..

Så jag bestämde mig för att starta. Och det var verkligen tur med tanke på resultatet :)

Först ut var LKL 1 och då regnade det rejält. Sen när LKL 2 skulle starta så lättade regnet lite. Vi var åtta hundar totalt i klassen och en platsliggning med samtliga. Elton var nummer 6 och låg mellan en annan jaktcocker och en labbetik. Platsliggningen gick bra. Han låg lugnt och tryggt. Dock hade två hundar varit uppe och spatserat hörde vi sen!

Eftersom det regnade fick jag nöja mig med att värma upp Elton bara snabbt för att han inte skulle hinna bli blöt och kall. Min plan var att han skulle få en ordentlig genomkörare av momenten men den planen sket sig.

Sedan var det min tur. Döm om min förvåning då Elton gick kanon och inte var han direkt påverkad av regnet! Den här gången höll han ihop även till fjärren och den fick vi en 10a på dessutom! Vi tog ett förstapris och hamnade på en tredjeplats. Dock blev jag ändå lite besviken då jag såg att vi hade fått en nolla på hoppet (för tjuvstart) och sedan ganska snålt med poäng i övrigt. Det var när Elton hade satt sig på andra sidan hindret och tävlingsledaren sade kommendera som jag sa hopp väldigt snabbt och då dömde domaren det som tjuvstart.

Jaja, man ska ju inte sura för sådana saker när vi klarade oss men de grämer mig lite att vi har regelbundet nollat ett moment de tre sista tävlingarna. Hade vi inte gjort det hade jag haft höga poäng dessa tävlingar. Såhär blev iaf poängen:

Platsliggning: 10
Fritt följ: 8,5 (position)
Läggande: 9 (ngt segt läggande)
Inkall med ställande: 8 (tar flera steg)
Rutan: 10
Apportering: 8 (slarvigt grepp, lätt tugg)
Hopp: 0 (tjuvstart)
Fjärr: 10
Helhet: 9
Totalt: 165,5 av 200

Igår ställde jag upp som funktionär på Umeås brukstävlingar. Jag var sökfigurant och fick se en hel del olika ekipage. Väldigt kul att se och jag blir så peppad att själv tävla med Elton! Nu när skotten verkar fungera ganska bra så har jag siktat in mig på paltprovet i piteå lägre klass sök i mitten av juli. Det är några veckor efter en intensivkurs i tåme med sök i 6 dagar.

1 kommentarer

Anna-Carin

01 Jun 2011 18:22

Stort grattis till första priset :D får man verkligen nolla pga tjuvstart? Känns lite väl hårt!

Kommentera

Publiceras ej