Roland och Inki gör ju som bekant böcker och även en del filmer om hundträning. Idag filmades det till en kommande film om sök. Jag och Elton var med och blev filmade idag till några sekvenser. Sedan när filmningen var klar så körde vi fyra vallade korridorer där jag inte visste var det fanns figge och inte. Spännande! Det är lite som att gå ett spår som någon annan lagt när man inte vet var man kommer o hamna, man är helt utlämnad åt hundens förmåga att med sin näsa söka av ett område och hitta en människa.

Elton löste uppgiften väldigt bra!

2 kommentarer

AC

01 Apr 2011 09:31

vet inte hur mycket du känner till om skyddet men det ingår en del som heter modprov där figuraten kommer springades emot hunden som man släpper, dvs de springer rakt emot varandra. För att det inte ska bli en riktigt cartoon-krock där båda flyger bakåt så vänder figgen upp lite så att hunden, som förhoppningsvis sitter fast i ärmen då, "flyger" runt figgen för att sedan bli trängd (ipo-skydd). För att hundarna ska fixa det på tävling så måste man naturligtvis träna på det, dessutom hjälper det hundarna att få ett bra bett. Du kan inte ha ett oroligt bett (omtag och tugg) och samtidigt hänga kvar i ärmen.



Sen kan jag säga att det är extremt få som slänger omkring på tex Liam, för Neo tycker jag det bara är bra eftersom det bygger upp hans självförtroende och attityd. När jag kampar själv med honom så brukar han stå med bakbenen på mina ben och frambenen på min mage men jag slänger även omkring honom en del. mesiga hundar är det värsta jag vet så här härdas de!! Skaderisker finns det i allt man gör, rygg och nacke tar minst lika mycket stryk i frekvent slalomträning.

AC

01 Apr 2011 09:32

vet inte hur mycket du känner till om skyddet men det ingår en del som heter modprov där figuraten kommer springades emot hunden som man släpper, dvs de springer rakt emot varandra. För att det inte ska bli en riktigt cartoon-krock där båda flyger bakåt så vänder figgen upp lite så att hunden, som förhoppningsvis sitter fast i ärmen då, "flyger" runt figgen för att sedan bli trängd (ipo-skydd). För att hundarna ska fixa det på tävling så måste man naturligtvis träna på det, dessutom hjälper det hundarna att få ett bra bett. Du kan inte ha ett oroligt bett (omtag och tugg) och samtidigt hänga kvar i ärmen.



Sen kan jag säga att det är extremt få som slänger omkring på tex Liam, för Neo tycker jag det bara är bra eftersom det bygger upp hans självförtroende och attityd. När jag kampar själv med honom så brukar han stå med bakbenen på mina ben och frambenen på min mage men jag slänger även omkring honom en del. mesiga hundar är det värsta jag vet så här härdas de!! Skaderisker finns det i allt man gör, rygg och nacke tar minst lika mycket stryk i frekvent slalomträning.

Kommentera

Publiceras ej