Fyllde egentligen år i torsdags (hela 28 år för er som vill veta!) Men då höll vi på med flytten och hade inte tid med tårtkalas så det blev idag som jag bjöd över lite folk på fika istället. Appropå flytt. Lägenheten är toppenfin! Hur bra som helst. Den ligger på 4e våningen så det är bra utsikt härifrån över nydalahöjd. Det är stora fönster i den och den är ljus och luftig med nya fräscha tapeter. Den har en klädkammare och ett gästrum. Badkar. Verkligen en drömlägenhet! Dessutom på världens bästa läge- nydalahöjd med ett stenkast till sjön och skog. Kan inte bli bättre. Här vill jag bo ett bra tag om jag får bestämma. Jag måste tacka Peters föräldrar så mycket för all hjälp vi har fått med flytten, det var gult värt!

I fredags tog jag ledigt och då åkte vi iväg till IKEA och skaffade lite nya möbler, dessutom har vi införskaffat en diskmaskin så de e hur skönt som helst att äntligen ha det. Känns lyxigt att slippa diska varje gång man dricker ett vattenglas.

Sedan lite info om dagens lydnadstävling: Plats: holmsunds bk. Idag hade jag tänkt och ta LP 2 och målet för dagen var även att inte nolla något moment. Så den tredje starten i klass 2 så höll hela programmet faktiskt och vi landade på härliga 190 poäng av 200 möjliga!! Det kändes riktigt bra! Kul att Elton funkade så bra trots att vi var på en helt ny tävlingsplats, underlaget var dessutom grus. Fritt följ har blivit riktigt bra tycker jag, hans attityd är kanon. Vilka framsteg det har blivit på bara några månader. Om det är mognad, träning eller vad vet jag inte men han går som en klocka :)

Såhär blev poängen:

Platsliggning: 10
Fritt följ:8,5 (dk vändn)
Läggande:8,5 (dk)
Inkall med ställande:10
Rutan:10
Apport: 10
Hopp:10
Fjärr: 9 (dk)
Helhet:9

Totalt: 190 av 200p

Domaren dömde lite konstigt dock tyckte jag. Jag tyckte hans fria följ var mer värt än 8,5 och det tyckte publiken oxå. Fick bara ett dk i protokollet och det kändes hårt och dra 1,5 p pga det.  Sen fick jag lite väl snälla poäng på inkallning och apport men han var tydligen bruksdomare till vardags fick jag höra så de kanske är lite snällare i sin bedömning och inte lika petiga som lydnadsdomare?!

Nu känner jag ingen stress eller press att hasta vidare i lydnaden. Vidare ska vi och championat är målet men när får framtiden utvisa. Livet här i Umeå är så mycket mer än att bara träna hund jämfört med i ronneby där det bara fanns två aktiviteter (hund och jobb). Njuta av sommaren ska jag och sedan blir det lite mer betoning på brukslydnad eftersom det är lägre sök och spår vi satsar på härnäst.

Filmer från dagen:

Film 1:Bit av platsliggningen, Film 2: hela lydnadsprogrammet förutom fjärren Film 3: Fjärren





3 kommentarer

Veronica

22 Jun 2011 18:35

Gratulerar - till allt!!! Födelsedag och LP2 ;)

Underbara filmer, kul att få se hur duktiga ni är ;)

Kommer till Umeå i sommar - vi kanske kan träffas? Med på turen dit är två store syrror och en bror....

Kramar från en stolt uppfödare

Elon och Linus matte

22 Jun 2011 23:59

Grattis till duktig vovve och din födelsedag.

Anna-Carin

27 Jun 2011 07:34

Stort stort grattis, till er båda ;)

Kommentera

Publiceras ej