Min plan när jag gick ut jägmästarprogrammet för snart 2 år sedan var att söka jobb hej vilt och sedan ta de första jag blev erbjuden. Jag hade inga planer nämligen på att gå arbetslös ett bra tag och kanske få svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Visst ville jag vara kvar i Umeå av många skäl men karriären kändes viktigare just då. Med tanke på lågkonjukturen som rådde då så var det nog ett klokt val för en del av mina klasskompisar och kursare har haft svårt med jobb. Speciellt de som inte velat flytta på sig. Så första jobbet jag fick var i Ronneby på skogsstyrelsen och där har jag nu jobbat i ett år precis.

Men planen har alltid varit att söka sig hemmåt igen när tillfälle ges. Nu kom det tillfället och jag sökte jobb när de kom ut på skogsstyrelsen i nordmaling och i vindeln. Var på intervju i Umeå för ett par veckor Blev uppringd idag av distriktschefen och fick meddelandet att jag fick jobbet i Vindeln!

Så jag kommer att flytta tillbaka till Umeå inom snar framtid. När vet jag inte riktigt för det är inte klart än men förhoppningsvis till sommaren! Ser fram emot detta jättemkt! Känner verkligen att jag har saknat många personer uppe i Umeå. Som tur var har jag ju haft pendlingsbidrag från arbetsförmedlingen vilket gjort det möjligt för mig att kunna flyga hem emellanåt. Vilket hade varit i princip omöjligt för mig annars med tanke på att det kostar mellan 3-4000 tur och retur.

Men jag kommer oxå sakna mitt jobb oerhört mkt. Gillar landskapet Blekinge  eftersom det är ett charmigt jordbrukslandskap med många småbyar överallt, kuperat med stor variation av växtlighet med härliga ek och bokskogar. Kommer oxå att sakna Sök-gänget väldigt mycket. Ett väldigt sammansvetsat gäng och där vi har haft förmånen att ha Roland Sjösten  som hållit ihop gruppen, fixat rutor till varje träning och bidragit med sin stora kunskap och erfarenhet. Jag hoppas verkligen att jag kommer hitta ett gäng som vill träna sök uppe i Umeå. För utan ett gäng kommer man ingen vart och jag har verkligen fastnat för den träningsformen.

Men det är alltså de sociala bitarna jag saknat mycket härnere. Visst, hade jag stannat i Blekinge några år till hade jag nog såsmåningom hittat mig en bra bekantskapskrets liknande den jag har i Umeå. Men att bygga relationer tar tid och det känns som alltför långt avstånd hem till familjen dessutom. Så det känns allderles rätt att flytta om några månader. Kommer hinna med att uppleva den underbara våren härnere med vitsippor som slår ut i bokskogen.

5 kommentarer

Mona

23 Feb 2011 21:09

Vad kul att du fått jobb häruppe ! Grattis och välkommen tillbaka till stan!

Felicia

24 Feb 2011 09:04

Vad härligt att du fått jobb där du vill :)

Felicia

24 Feb 2011 16:07

Hihi ja och tror det var ditt norrlandsinlägg som utlöste att jag måste skriva mitt inlägg ;) VI är som på fel plats båda två fast nu ska ju du får hamna "rätt". Jag har ju tyvärr en pojkvän från jämtland så eventuellt är jag dömd till ett liv i Norrland om jag vill vara med honom... Därför klagar jag lite extra ;) Men kan nog vara värt det. Kanske. ;)

Ida

25 Feb 2011 00:06

Igen, grattis grattis grattis! Jättekul att ha dig tillbaka snart. ;)

Ida

25 Feb 2011 00:08

Igen, grattis grattis grattis! Jättekul att ha dig tillbaka snart. ;)

Kommentera

Publiceras ej