Jag började ställa om min kropp redan i helgen då det var agilitytävling på lördagen och brukstävling (sök) på söndagen. Gick upp sjukt tidigt bägge dagarna. Detta gjorde att min första jobbdag som var i måndags gick lätt som en plätt (nästan då).

Åkte redan upp i fredags kväll till svärföräldrarnas husvagn i byske för att tjäna någon timme på morgonen. Agilitytävlingen var nämligen i drängsmark 1 mil därifrån. Så hur gick det?

Agilityloppet var en rätt klurig bana med lite svårigheter här och var. Dock hittade vi flytet riktigt bra men tyvärr rev han en bom! Attans! Annars hade vi bästa tiden och hade vunnit. Nu kom vi trea och vann en säck hundmat.

Hopploppet var katastof, Elton var föör taggad så de blev vida svängar och plockepinn. Väldigt svår klass ett bana.

Dag 2 var det söktävling i Piteå. Hade anmält mig efter söklägret i Tåme och hoppades på att få till någon sökträning därimellan. Men de blev det inte av olika anledningar men vi lyckades iallafall!

Tävlingen började 7 och det började med platsliggning på klubben för samtliga. Tyvärr regnade det av och till under dagen och gräset var blött så jag fick ge många dk under dagen för att killen skulle lägga sig i gräset. 

Platsen gick annars bra, han låg fint hela tiden. Sneglade lite bakåt de första skotten. Fick en 9 pga dk.

Sedan var det budföring. Budföringen gjordes på apellplanen. Det var ca hälften av hundarna som inte ens gjorde en ansats till att springa till mottagaren. Elton imponerade på domarna, han älskar att springa och springer allt vad benen bär! Fick 9,5 och 10. Liten duns in i mottagaren. 

Efter budföring var det lydnadsprogrammet. Var väldigt oförberedd på det då de körde samtidigt på två planer och jag inte visste startordningen och jag bara plötsligt blev inropad till planen. Hann inte ens förbereda mig!

Programmet gick ändå hyfsat men fick avdrag eftersom jag fick göra dk vid läggandena.  Mest nöjd är jag att jag fick poäng på framförgåendet som jag bara har tränat på 10 talet gånger.

Sedan var det dags för skogen. Detta var jag mest nervös för eftersom vi inte tränat ordentligt på flera veckor. Hörde dessutom att det var en svår och tungsprungen ruta som var stenig och brant uppför på ena sidan och nedför på andra. Rutan var precis så men Elton kämpade som aldrig förr. Några skick blev för grunda men överlag jobbade han jättebra och hittade alla tre figgar! Ena var helt dold i en låda dessutom.

Fick beröm av domarna som sa att det var dagens bästa sök (jag startade näst sist av alla ekipage, elit och högre körde innan) Det kändes mycket bra!

Jag vann och blev uppflyttad till högre!

Poäng:

Linförighet: 8,5
Framförgående: 8+5
Läggande under gång: 9+8,5
Inkallning: 10+9,5
Kryp: 7+8,5
Apportering: 8,5
Hopp:8+7,5
Platsliggning med skott: 9

Sök:9

Budföring:9,5+10


Total poäng: 519,5 (420 krävs för uppflytt, 300 för godkänd)

1 kommentarer

Jenny

19 Aug 2011 13:10

Grattis! Otroliga poäng säkert välförtjänade också :)

Kommentera

Publiceras ej