Idag så kom jag med på mentalbeskrivning med Elton på Karlshamns bk. Jag är väldigt nöjd med resultatet som helhet men en sak stör jag mig enormt på. Jag fick nämligen en 2a på skottet! Jag kunde inte tro mina öron när jag hörde det, inte för att det är världen katastof men jag tycker det var väldigt orättvist. Sedan när jag åkte iväg på sökträning så visade jag filmen för Roland Sjösten (väldigt erfaren MH beskrivare) som tyckte det var en självklar 1a! För skottberörd är han definitivt inte men han riktade uppmärksamheten mot skytten (som stod halvdold i ett buskage) och kanske hade han en förhöjd förväntning på en fallande dummie eller fågel ett ögonblick.

Annars så är jag väldigt nöjd. MH:t visade en hund som är väldigt livlig, har bra social nyfikenhet och leklust, bra avreaktioner efter både dump och skrammel och inga kvarstående rädslor.

Jag är jättenöjd med att han har så pass stor nyfikenhet och leklust att han helt utan problem springer ut 40 meter till en främmande person i förklädnad och leker hejvilt. Detta gjorde han även innan jag började sökträningen eftersom han tidigare provat på avståndsleken i ett kurssammanhang. Nästa gång jag är ute efter en ny hund så väger avståndsleken tungt för min del i ett MH.

Han har dock en brist i sitt gripande och sin lust att kampa rejält med främmande personer men det visste jag sedan innan. Dock har jag tränat upp en bra kamplust när det gäller att kampa med mig vilket räcker ganska bra i vardagen. Sen ska man tänka på att det gäller en fågelhund som inte är avlad för att kunna kampa, snarare tvärtom, de ska vara väldgit mjuka och försiktiga i munnen. De flesta cockrar jag vet kampar dock inte alls.

Sen blev det lite fel i jaktleken "lilla bytet". Elton har tränats till att inte bry sig om rörliga föremål (tex fåglar, ekorrar, katter osv). Detta är jättepraktiskt i vardagen då jag inte annars hade kunnat ha han lös i parker här i karlshamn där det vimlar av fåglar. Så därför stack han inte efter bytet även fast jag knäppte lös kopplet och gick några steg fram. Efter tiden var ute sa dock testledaren att han verkade vara "för lydig" eftersom de inte hade väntat sig att denna hund skulle stå som ett ljus inför denna stora retning. Men sen när jag gav varsågod stack han som en oljad blixt och tog trasan och sprang runt med den.

Ett av få tillfällen jag fick höra Elton skälla var när spökena kom fram. Då blev det "kom inte hit" skall konstant och morrningar mot bägge spöken.

Eltons MH protokoll finns att läsa på min hemsida: http://www.freewebs.com/lisaedvardsson/eltonmh.htm

3 kommentarer

helene

20 Sep 2010 13:48

kul med MH. Men hur kan du vara besviken med en 2a???? Det innebär ju abolut inget annat än att han vände sig och kikade lite, och möjligen dröjde kvar med intresset lite.



Intresse för skott kan ju också ge en 3a och behöver inte heller innebär att hunden är rädd.... ara nyfiken eller som många fågelhundar, förväntan på något skoj.



Anna-Carin

21 Sep 2010 20:54

Trevligt Mh! Ganska likt Neos :) Visst ska en spaniel vara mjuk i munnen men inte försiktig, är man försiktig kan en skadeskjuten fågel slinka ur greppet!



Tvåan skulle jag inte hetsa upp mig över, han är ju ändå inte berörd! Sen ska man aldrig ta ett MH som en sanning, mycket handlar om hundens dagsform och testet i sig. Oavsett hur mycket man försöker och hur många regler det är så finns det alltid utrymme för tolkningar och misstag!



Anna-Carin

23 Sep 2010 19:49

Har också haft problem med Youtube! Satt halva natten innan jag fick upp filmerna som jag la upp senast!

Kommentera

Publiceras ej